5.22.2009

Hakim Penentu MB Perak Yang Sah

Keputusan Mengenai MB Perak Diketahui 3.30 Hari Ini...

Persoalan yang timbul di kepala fikiran kita... " Wajarkah pemimpin ditentukan oleh hakim?".

Memang wajar! Tapi bukan 'Hakim Mahkamah'... Tetapi 'Hakim Rakyat!'.

Inilah senario yang terjadi di negeri Perak, MB akan detentukan oleh para Hakim yang telah dilantik. Ini bermakna kuasa hakim mengatasi kuasa rakyat.

Kuasa rakyat yang diberikan ketika PRU yang lalu telah dinodai oleh kerakusan dan ketamakkan kuasa oleh segelintir manusia yang haloba. Tanpa rasa bersalah terus menerus menggunakan kuasa mahkamah untuk mendapatkan kuasa.

Yang peliknya... bila apa yang dihajati tidak menjadi, menggelabah tak tentu hala. Hilang pertimbangan dan terus menerus ingin diadili melalui mahkamah... Suara rakyat terus diketepikan.

Mahkamah Rayuan akan mengumumkan petang Jumaat keputusannya mengenai siapa Menteri Besar Perak yang sah.

Hakim Datuk Md Raus Shariff, yang bersidang bersama Hakim Datuk Zainun Ali dan Hakim Datuk Ahmad Maarop, menetapkan pukul 3.30 petang Jumaat untuk memberikan keputusannya berhubung rayuan Datuk Seri Zambry Abdul Kadir daripada Barisan Nasional terhadap perintah Mahkamah Tinggi bahawa Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin daripada Pas adalah Menteri Besar yang sah.

Panel tiga hakim itu hari ini mendengar selama tujuh jam penghujahan oleh tiga pihak yang terlibat terdiri Zambry, Mohammad Nizar dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail selaku pencelah.

Permohonan Mohammad Nizar agar rayuan itu didengar oleh panel lima hakim telah ditolak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails