4.16.2009

SEMUA DAH TUKAR BARU... UMNO KEKAL HARU BIRU

Alunan ombak dalam UMNO....

Apa lagi yang belum dibuat oleh UMNO. Dalam perhimpunan Agung yang lepas, hampir seluruh kepimpinan termasuk mantan Perdana Menteri bercakap pasal perubahan dan pembaharuan. Dari peringkat atasan kepimpinan UMNO hinggalah ke akar umbi… harus berubah. Wak masih terngiyang-ngiyang ditelinga nii kata-kata Nek Pidah….”Bukan UMNO yang perlu berubah tapi orang UMNO itu sendiri yang perlu berubah”

Bermula dari perhimpunan Agung UMNO, itulah mulanya detik perubahan pucuk pimpinan yang dimulai oleh jawatan Presiden , Timbalan Presiden, Naib Presiden hinggalah pemilihan MT . Perubahan juga berlaku dalam kepimpinan sayap UMNO … Wanita, Pemuda dan juga Puteri UMNO.

Sepatutnya apabila sudah berlaku perubahan besar-besaran peringkat kepimpinan tertinggi parti, tidak akan timbul masalah diperingkat akar umbi, UMNO negeri dan juga bahagian. Namun apa yang diwar-warkan oleh pimpinan parti tidak sampai ke akar umbi. Hanya sekadar perubahan kepimpinan belum pasti boleh membawa perubahan pemikiran ahli-ahli UMNO itu sendiri.

Dalam masa krisis perlembagaan masih tidak reda di Perak, UMNO yang kononnya mahukan perubahan sekadar mampu menukar pemegang jawatan Perdana Menteri, tetapi masalah dalaman tetap berkocak, bergolak dan berombak. Kekecohan di Perak yang masih berlegar-legar isunya diheret ke mahkamah masih belum menampakkan penyelesainnya, kini ditambah lagi dengan kekecohan di Terengganu dimana pihak polis terpaksa masuk campur.

Diberitakan bahawa bekas Menteri Besar, Idris Jusoh bersama sembilan lagi ADUN Barisan Nasional negeri itu hadir semula pada hari terakhir persidangan dewan selepas memulaukan DUN hari sebelumnya susulan mesej ugutan terhadap tiga rakannya. Idris, yang juga ADUN Jerteh, berkata mereka mengambil tindakan semalam kerana bimbang dengan keselamatan masing-masing, di samping bersimpati mereka yang diugut. Tiga ADUN tersebut awal pagi semalam membuat aduan polis apabila menerima mesej SMS berbunyi: "baik jangan teruskan niat YB, YB tak sayang nyawa?".

Apa pula jalan penyelesain kekecohan yang berlaku di Perlis.. Adakah barangkali akan diheret juga kepengetahuan pihak polis…. Nampaknya bertambah-tambah lagilah kerja anggota polis. Datuk Hisyammudin yang baru memegang kementerian yang menjaga polis perlu memikirkan dari sekarang berapa ramai lagi anggota polis perlu ditambah.

Kalau boleh wujudkan satu jabatan polis yang khusus menjaga orang-orang UMNO yang masih belum mahu ‘berubah’. Rakyat memerhati apa sahaja tindakan yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin dan juga seluruh anggota UMNO dalam menyelesaikan masalah dan kegawatan parti yang berterusan di negeri-negeri yang diperintah dan juga negeri yang baru ‘diperitah’.

Di peringkat BN pula, beberapa orang tokoh dari parti komponen sudah menyuarakan rasa tidak puas hati mengenai perlantikan atau tidak perlantikan pemimpin mereka dalam kabinet DS Najib. Nampaknya masih banyak yang perlu dilakukan oleh DS Najib untuk mewujudkan kemantapan dan kesepakatan dalam parti-parti komponen BN itu sendiri sebelum merealisasikan 'One Nation'.

Sekiranya kegawatan dan permasalah di negeri-negeri yang terlibat tidak dapat di tangani oleh kepimpinan UMNO yang baru, bagaimana mereka ingin membuat perubahan dan penambahbaikan seluruh sistem pemerintahan yang melibatkan sebuah Negara…. Dan bagaimana istilah ‘One Nation’ yang ingin di bawa dalam sistem pemerintahan DS Najib dimana ia adalah perkataan besar dan kerja yang hendak dibuat bagi mencapai matlamat yang seperti ditakrifkan oleh DS Najib juga besar. DS Najib tentu lebih maklum One Nation tidak mungkin tercapai sekiranya parti dan gabungan parti yang sepatutnya menggalas tanggungjawab mencipta One Nation ini masih terus berpecah-belah tanpa kesatuan pemikiran jitu. Persoalannya sekarang apakah DS Najib boleh melakukannya apabila matlamat One Umno pun masih lagi begitu huru-hara.

Apakah telahan teman-teman Wak di kedai kopi ada benarnya tentang teori ‘RAHMAN’… N = Najib. Maka beliau adalah PM yang terakhir dari bangsa Melayu yang memegang tiket UMNO. Seterusnya PM akan diganti oleh orang Melayu yang bukan memegang tiket UMNO. Sama-samalah kita fikirkan… Manusia bisa merancang tapi segalanya Tuhan yang menentukan.

Moralnya : BERUBAHLAH UMNO... BERUBAHLAH ORANG MELAYU! ALAHAIIIIIIII UMNO........

2 comments:

  1. Satu pos yang menarik.

    Akan kita terbitkan kembali di laman web http://mylivingwall.com dan paut kembali ke blog saudara.

    Teruskan berblog...

    All the best!

    http://mylivingwall.com

    ReplyDelete
  2. salam...

    terima kasih di atas penghargaan dan penerbitan semula pos ini dilaman web sedara....

    sekian wassalam...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails