4.23.2009

Lanjut Tempoh Kursus : Bukti PPSMI Akan Diteruskan

Sudah terang lagi bersuluh...

Nampaknya memang sah suara Mahathir pelopor PPSMI yang memberi kesan negatif terhadap jati diri Bangsa dan martabat Bahasa Melayu lebih berpengaruh dalam kabinet DS Najib. Ini dapat kita lihat langkah Kementerian Pelajaran yang bercadang melanjutkan tempoh kursus bahasa Inggeris bagi guru yang terbabit dalam Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI) kepada enam bulan, berbanding tiga bulan ketika ini.

Apa yang dikesalkan adalah kenyataan pihak Kementerian yang mana meraka baru sedar bahawa berdasarkan maklum balas diterima, cabaran utama PPSMI bukanlah murid tetapi guru sendiri yang masih lemah menguasai Bahasa Inggeris. Ini amatlah malang bagi nasib pelajar yang telah terlibat dengan PPSMI sejak 2003 iaitu lebih 6 tahun diajar oleh guru yang lemah dalam BI.

Persoalannya mengapa baru sekarang pihak Kementerian Pelajaran terhegeh-hegeh inginkan guru yang mengajar subjek Sains dan Matematik meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris dengan memanfaatkan sepenuhnya pemberian Bayaran Imbuhan Subjek Penting (BISP).

Dalam suasana sekarang ini yang mana kebanyakkan rakyat telah menolak PPSMI yang telah diterjemahkan dalam PRK yang menyebelahi pihak Pakaran Rakyat. Malahan pejuang-pejuang GMP terus menyuarakan dan berkempen untuk mansuhkan PPSMI.

Adakah pihak Kementerian yang dipimpin oleh Timbalan Perdana Menteri sendiri sengaja memekakkan telinga dan membutakan mata dengan kebangkitan rakyat yang lantang dalam memperjuang memansuhkan PPSMI.

Andainya telah tiada lagi ruang diberi oleh pihak Kementerian dalam mendengar suara kebanyakkan rakyat… apalagi yang mampu diperjuangkan oleh pejuang-pejuang GMP. Jalan terakhir sama-samalah kita tunggu pihanraya umum yang akan datang .. Kita terjemahkan suara hati rakyat di atas kertas undi.

SUARA RAKYAT SUARA KERAMAT!!!

Baca artikel penuh di sini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails