4.28.2009

CUEPACS kemuka 10 tuntutan baru

Tuntut jangan tak tuntut...

Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (CUEPACS) menuntut 10 perkara baru daripada kerajaan dalam usaha menambah baik prestasi dan kebajikan kira-kira 1.3 juta kakitangan sektor awam di seluruh negara.

Presidennya, Omar Osman berkata, buat permulaan, pihak kesatuan mengemukakan lima tuntutan awal yang sudah dihantar kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

Lima tuntutan tersebut ialah memohon :

1.Penambahan cuti bersalin daripada 60 hari kepada 84 hari;
2.Penambahbaikan Penilaian Tahap Kecekapan (PTK);
3.Kenaikan kadar imbuhan tetap perumahan daripada RM180 kepada RM230;
4.Elaun Sara Hidup (COLA) diselaraskan sebanyak RM300 di semua kawasan
5.Kajian semula kadar pencen yang diterima oleh kakitangan kerajaan.

CUEPACS sudah menghantar surat untuk mengadakan pertemuan itu dengan Perdana Menteri dan sedang menunggu jawapan daripada beliau. Pertemuan dijangka diadakan dalam waktu terdekat ini.

Pada pertemuan itu nanti, kesatuan akan menjelaskan kepada Perdana Menteri tentang tuntutan tersebut secara lebih lanjut. Walaubagaimanapun kesatuan tidak akan melakukan desakan tentang beberapa perkara seperti COLA dan imbuhan tetap perumahan kerana sedar keadaan ekonomi yang tidak elok.

Semoga usaha murni kesatuan ini akan mendapat perhatian yang positif dari pihak kerajaan. Kepada kakitangan kerajaan diharap dapat meningkatkan prestasi dalam bidang masing-masing demi mencapai mutu perkhidmatan yang cemerlang di mata rakyat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails