4.14.2009

KEMALANGAN BAS EKSPRES : PEMANDU KEDUA MEMPUNYAI 8 SAMAN

Kemalangan lagi...

Pagi tadi sebelum Wak pergi kerja, ada menonton Buletin pukul 7.00 pagi. Salah satu berita yang menyayat hati adalah melibatkan kemalangan yang berlaku di Kilometer 443, Lebuhraya Utara-Selatan berhampiran Bukit Beruntung, awal pagi semalam.

Kenderaan dua tingkat tersebut membawa 32 penumpang itu dikatakan hilang kawalan sebelum melanggar pembahagi jalan dan terbalik. Enam orang termasuk pemandu bas ekspres maut, manakala tiga lagi parah termasuk pemandu gantian Mohamad Fauzi Mohamad, 33 tahun.

Kemalangan berlaku apabila bas milik AB Express yang membawa 32 penumpang dari Changlun, Kedah ke ibu negara dan dipandu Mohamad Fauzi itu, dipercayai gagal dikawal lalu melanggar pembahagi jalan.

Akibat kemalangan yang berlaku ini, siasatan awal mendedahkan bahawa pemandu gantian bas ekspres tersebut memiliki 8 saman kesalahan lalulintas serta satu waran tangkap juga telah dikeluarkan. Persoalannya mengapa beliau masih dibenarkan memandu dan memperbarui lesen memandu. Mana operasi yang sepatutnya dibuat oleh JPJ dan LPKP. Dulu macam nak rak satu Malaysia.. JPJ minta kenderaan dan penambahan anggota kerana operasi tidak dapat dilakukan kerana kekurangan anggota dan kenderaan.

Apabila berlaku sesuatu kemalangan yang melibatkan orang awam, macam-maca pihak bercakap dan mengulas… Masing-masing tunjuk HERO. Berbagai teori dan andaian akan dikeluarkan. Pelbagai cadangan disuarakan yang akhirnya hanya tinggal cadangan.. jadi BASI!!! Akhirnya hanya menuding jari dan bagaikan kanak-kanak mengalunkan lagu ‘BANGAU OH BANGAU’.

Kepada pihak yang berwajib terutama pihak JPJ dan LPKP, buatlah sesuatu supaya peristiwa ngeri dan tregedis ini tidak berulang lagi. Ini bukan kali pertama berlaku pemandu yang terlibat dengan kemalangan maut melibatkan bas ekspres didapati memiliki banyak saman lalu lintas. Rasanya dah lebih berpuluh-puluh kes tapi masih juga berlaku kes yang sama. Carilah jalan atau inisiatif bagi membendung permasalahan ini. Jangan sibuk asyik nak memperkenalkan produk baru kepada pemilik kenderaan atas alasan keselamatan. Mana lampu brek ke 3, mana kotak hitam, mana tali keledar, baru-baru ni heboh pasal tali pinggang penumpang dan macam-macam lagilah… Semuanya HAMPEH bro!

Apa yang lebih penting adalah penguatkuasaan yang berterusan dan tidak bermusim. Bagi pihak Majlis Keselamatan Jalan Raya juga harus mencari jalan yang inovatif dan jangan sibuk dengan peraturan baru dan produk baru yang diperkenalkan kepada penunggang dan pengguna jalan raya tetapi lebih menyusah dan membebankan rakyat terutama dalam keadaan kegawatan ekonomi sekarang ini.

Semua pihak yang bertanggungjawab perlu mengambil tindakan dan bukan hanya banyak bersuara itu dan ini… Akhirnya banyak cakap dari buat kerja…. Fikir-fikirkanlah!

1 comment:

  1. Rancangan "Who Wants To Be A MillionaireBlogger.Net" kini, ke udara di screen komputer anda. Sertai & daftar sekarang. Kemasukan adalah PERCUMA...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails