4.28.2009

PENA: Penentangan PPSMI tidak bermotif politik

PENA bersuara...

Penentangan terhadap dasar pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris (PPSMI) tidak bermotifkan politik kerana sudah lebih enam tahun golongan ahli bahasa, penulis dan cendekiawan, menyuarakan pandangan mereka secara sabar dan sopan, kata Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA), Datuk Baharuddin Zainal.

Isu PPSMI telah berkembang ke tahap kedua apabila berlakunya penyertaan ahli politik dalam tunjuk perasaan yang digerakkan oleh golongan ahli bahasa, penulis dan cendekiawan.

Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang dianggotai oleh pejuang pendidikan, tokoh bahasa, sasterawan serta ahli-ahli parti politik, menjadi penggerak utama kempen supaya dimansuhkan PPSMI.

Malah, isu PPSMI turut dibawa ke pentas kempen beberapa pilihanraya kecil sebelum ini - bermula dengan Kuala Terengganu - hingga ke pilihanraya Parlimen Bukit Gantang, DUN Bukit Selambau, dan bakal diketengahkan sekali lagi dalam pilihanraya kecil DUN Penanti 31 Mei depan.

PENA yang sejak Jun 2002, secara terbuka, melalui kenyataan akhbarnya, menentang PPSMI, tetap dengan pendirian asalnya bahawa PPSMI perlu dimansuhkan segera sebelum isu ini mendatangkan implikasi pendidikan, sosial dan politik yang lebih buruk.

Namun sikap kementerian pelajaran yang menangguh-nangguhkan keputusan selama ini, sangatlah mengecewakan. Sedangkan PPSMI telah menjadi isu kebangsaan yang berat sehingga menimbulkan pemikiran bahawa kementerian pelajaran tidak cekap dan pantas menangani masalah, dan tidak sensitif terhadap suara-suara jujur dan rasional rakyat.

PENA menyeru Tan Sri Muhyiddin memansuhkan PPSMI dan memulihkan kembali peranan dan fungsi Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar Matematik dan Sains di sekolah rendah dan sekolah menengah kebangsaan.

Keputusan PENA ini bukan sahaja berasaskan premis bahawa PPSMI memberi natijah buruk kepada perkembangan kognitif dan keadilan pendidikan majoriti anak-anak dari keluarga biasa di luar bandar dan di pinggir bandar, tetapi yang lebih berbahaya PPSMI sedang meminggirkan Bahasa Kebangsaan negara sebagai bahasa ilmu moden.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails