4.24.2009

APA NASIB DATUK SERI ALI RUSTAM

Cerita dari Melaka...

Heboh di Melaka… dimana-mana orang ramai bercerita dan membuat andaian sendiri yang mengatakan perubahan peneraju tertinggi peringkat negeri bakal berlaku dan khabar angin bertiup kencang sejak seminggu lalu mengaitkan kedudukan Mohd. Ali sebagai Ketua Menteri yang juga dikatakan bakal tergugat.

Ini ditambah lagi dengan suasana yang dapat dilihat apabila ada sebahagian besar daripada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) termasuk Exco kerajaan negeri dikatakan turut melobi untuk mengisi kekosongan jika benar Mohd. Ali tidak akan lagi dilantik sebagai Ketua Menteri.

Belum apa-apa dah ada orang yang bermimpi untuk memegang jawatan Ketua Menteri Melaka. Tapi jika kita lihat respon dari DS Ali Rustam sendiri masih menyerahkan perkara tersebut kepada Presiden UMNO, Datuk Seri Najib Tun Razak untuk menentukan kedudukannya sama ada kekal sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri atau sebaliknya.

Walaubagaimanapun ada suara-sauara kedengaran yang mengatakan beliau dijangka dikekalkan sebagai Ketua Menteri sehingga Pilihan Raya Umum ke-13 pada 2011. Salah seorang ADUN yang enggan dikenali berkata: ''Pada mana-mana ADUN atau Exco yang berhajat hendak mengisi tempat Mohd. Ali, harap-harap 'ukurlah baju dulu di badan sendiri."

Kedudukan Mohd. Ali sama ada akan dikekalkan atau tidak sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri hangat diperkatakan di kalangan ADUN semasa sesi rehat pada sidang DUN yang dirasmikan oleh Yang Dipertua Negeri Melaka, Tun Mohd. Khalil Yaakob Isnin lalu.

Wak masih ingat ucapan DS Najib dalam ucapan penggulungan perhimpunan Agung UMNO yang lepas… “Seseorang pemimpin itu mestilah ‘Bersih’ dan juga Nampak bersih!”. So kalau rasa diri itu nampak macam dah tak ‘bersih’, baik undur diri. Apa nak tunggu lagi…. Jangan sekadar mendengar suara orang yang disekeliling kita, tapi cubalah dengar suara-suara dari semua peringkat.... Muhasabah diri!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails