4.20.2009

PROTON EXORA : MPV PERTAMA KEBANGGAN MALAYSIA

MPV pertama Malaysia...

Setelah beberapa bulan menunggu penampilannya, Proton Exora, kenderaan pelbagai guna (MPV) pertama keluaran Proton dilancarkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak di ibu negara minggu lepas (Rabu). Proton Exora yang menggunakan enjin 1.6 Campro CPS dengan 125 kuasa kuda, dijual pada harga RM69,998 hingga RM75,998 sebuah.

Peminat kenderaan untuk seisi keluarga itu mempunyai pilihan membeli unit transmisi automatik empat kelajuan atau manual lima kelajuan. MPV itu ditawarkan dalam enam warna pilihan dan dua varian iaitu Exora Hi-Line 1.6 Automatik Metallic (RM75,998) dan Exora M-Line 1.6 Automatik Metallic (RM69,998).

Hari minggu semalam, Wak bersama orang rumah dan anak-anak tengok show room Proton Exora kat Batu Berendam Melaka. Rasa terpegun dan ghairah tengok MPV pertama keluaran Malaysia ni. Kalau ikutkan nafsu orang pompuan ni, hari ni jugak dia nak buat tempahan. Memanglah Wak ada hajat nak ambik MPV… maklumlah anak dah empat orang ni memang sesak sikit bila balik kampung naik kereta Waja tu.

Tapi Wak bagi tau kat orang rumah supaya sabar dulu sementara kereta Waja tu habis bayar pada bulan Julai ni. Lepas tu barulah boleh pikir nak ambik MPV ni. Itulah kita bernama manusia.. Kadang-kadang nafsu menguasai kita tanpa disedari.

Jika kita ingin melihat kemewahan dunia ini jangan melihat kemewahan golongan yang lebih dari kita. Cuba kita lihat orang yang ditakdirkan kurang dari apa yang telah kita ada…..

Gambar 1: Bayangkan…. Hanya mampu berbasikal tua. Bukan saja tak merasa nak naik Exora, tapi ‘kereta Exora’ pulak yang naik kat atas kepala dia.

Gambar 2 :Proton Exora boleh muat 7 penumpang… Kelebihannya air-cond bukan saja di depan malahan disekeliling penumpang belakang. ‘Motor Exora’ ni lagi hebat boleh muat 8 pemumpang . Air-cond original… setiap penjuru!

Gambar 3 : Proton Exora bumbung tinggi… Luas dan selesa. ‘Van Exora’ yang ni pulak memang direka khas supaya bumbung boleh di buka tanpa suis automatic.

Gambar 4 : Kalaulah kereta ni ada kat Malaysia, Wak rasa MPV Exora tak laku....








1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails