4.23.2009

Ahmadinejad : Pemimpin Yang Berani

Israel... Rejim paling kejam....

TEHERAN 22 April - Presiden Iran, Mahmoud Ahmadinejad hari ini mengulangi kecamannya terhadap Israel dengan menuduh rejim zionis itu melakukan kekerasan ke atas penduduk Palestin.

Beliau mengulangi kritikannya itu ketika berucap pada Persidangan Antarabangsa Pendakwa-pendakwa Negara-negara Islam di sini, selepas menghadiri persidangan anti perkauman anjuran Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Geneva, semalam.

Ahmadinejad berkata, Israel merupakan 'rejim paling kejam dan kuat menindas', selain melakukan penghapusan bangsa ke atas penduduk Palestin apabila melancarkan serangan tentera di wilayah Palestin sejak Januari lalu.

Beliau berkata, Iran telah meminta Interpol menahan 25 penjenayah perang Zionis. Iran merujuk Israel sebagai 'rejim Zionis.' Iran sebelum ini juga meminta tindakan yang sama dilakukan oleh Interpol.

"Mereka perlu bertanggungjawab ke atas keganasan yang mereka lakukan," kata Ahmadinejad.

Pada Isnin lalu ketika berucap pada persidangan anti perkauman anjuran PBB, Ahmadinejad menuduh Barat menggunakan Holocaust sebagai 'alasan' untuk melakukan kekerasan ke atas penduduk Palestin dan kecamannya itu telah menyebabkan semua pemimpin negara Kesatuan Eropah (EU) bertindak keluar dari dewan persidangan.

Persidangan itu menjadi kecoh sejak dari awal lagi apabila dua penunjuk perasaan yang memakai rambut palsu berwarna-warni melontar hidung badut berwarna merah ketika Ahmadinejad memulakan ucapan sambil berdoa.

Insiden itu menyebabkan Ahmadinejad yang diberi penghormatan untuk berucap, terpaksa memulakan semula ucapan.

Beliau menyampaikan ucapan selama lebih setengah jam dengan melemparkan kritikan terhadap Amerika Syarikat (AS) dan Eropah yang didakwa membantu penubuhan negara Israel selepas Perang Dunia Kedua dengan mengorbankan penduduk Palestin. - Reuters

Nota : Sayangnya, semangat pemimpin bertubuh kecil itu tidak dihayati oleh dunia Islam dan Arab sendiri. Beliau mempertahankan maruah Palestin. Berjuang untuk orang Arab sedangkan darah yang mengalir dalam tubuhnya ialah darah Parsi.

Alangkah bertuah jika semangat dan keberanian itu turut 'diwarisi' oleh pemimpin-pemimpin dunia Arab sendiri. Namun apa yang kita lihat hanyalah semangat berpuak-puak dan pentingkan diri mendominasi negara-negara Arab ketika ini.


Cuba kita muhasabah diri sendiri.. Dalam kempen BOIKOT barangan Israel dan USA pun dah gagal... La ni macam2 kempen makan KFC. Petronas bagi kupon KFC lagiii... TPM pun kempen makan ayam KFC. Inilah yang dikatakan 'hangat2 taik ayam....'

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails