4.17.2009

PENANTI… PILIHANRAYA KECIL (PRK) DATANG LAGI

Penanti yang terus menanti...

Bekas Timbalan Ketua Menteri I Pulau Pinang, Mohammad Fairus Khairuddin mengumumkan perletakkan jawatannya sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Penanti . Mohammad Fairus yang dilantik sebagai Timbalan Ketua Menteri I sejak penubuhan kerajaan Pakatan Rakyat Pulau Pinang pada Mac tahun lalu, meletak jawatan berkuat kuasa 8 April lalu.

Ketika ini, Mohammad Fairus disiasat oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan dijangka dihadapkan ke mahkamah pada bila-bila masa.

Beliau berkata keputusan ini bertujuan untuk membolehkan dirinya memberikan tumpuan penuh terhadap usaha bagi melanjutkan pelajaran ke peringkat pasca siswazah dan sekaligus memberikan masa kepadanya untuk bersama dengan keluarga. Jelas beliau, peletakan jawatan tersebut adalah sebagai langkah membersihkan nama baiknya yang tercemar selama ini.

Dalam kenyataan itu juga Mohammad Fairus merakamkan penghargaan kepada semua pihak yang memberikan sokongan kepadanya sepanjang tempoh perkhidmatannya. Keputusan ini adalah untuk kebaikan semua, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan perjuangan serta kepimpinan di bawah teraju Datuk Seri Anwar Ibrahim demi menegakkan kebenaran dan keadilan.

Rasanya terpaksa dikorbankan lagi wang rakyat bagi melaksanakan PRK di Penanti. Sebelum ini 5 PRK yang telah di jalankan telah membelanjakan hamper RM2.5 juta duit rakyat. Apa nak buat… PRK ini telah menjadi satu alternatif atau ‘trend’ bagi menyelesaikan permasalahan dan kekalutan politik dewasa ini. Sunyi rasanya tanpa PRK. Tapi…. Tak tahulah sampai bila. Apakah ianya akan berterusan sehingga ke PRU-13.

Walaupun begitu, nampaknya ‘trend’ ini hanya berlaku di pihak Pakatan Rakyat. Mengembalikan kuasa rakyat bagi menentukan masa depan politik yang lebih bersih, telus dan adil. Di belah lagi satu nampaknya masih ‘fobia’ dengan PRK. Mimpi ngeri masa ‘silam’ masih belum melenakan tidur yang sering terganggu dengan mengigau di tengah malam ……

Sajak : Jeritan Batinku……

Ahhhh!!! Tidak!!! Dia datang lagi…
Oh PRK… Kenapa kau datang lagi!!!
Tidak puas lagikah kau menyiksa ‘batinku’ ini..

Ohhh tidak… Kenapa kau datang lagi?
Aku dah tak tahan diuji…
Idea ku sudah mati…
Apa strategi yang nak ku guna lagi..

Topeng itu telah ku haramkan hingga kini
Maruah media telah ku nodai
Jentera pemerintah telah ku tunggangi…

Mata rakyat telah ku kaburi
Janji-janji telah ku taburi
Hulurkan tangan mohon simpati
Mengapa kalian buat tak reti….

Ohh tidak.. kau datang lagi …
Membawa lagi mimpi ngeri
Tidur ku tak lena lagi..
Dengarlah… jeritan batinku ini….


Nukilan ini tiada kaitan dengan yang masih hidup atau yang telah ‘pergi’….wak

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails