4.26.2009

APA CERITA BABI DI MELAKA

Isu babi di Melaka, jangan tunggu hingga wabak selsema babi melanda...

Kita imbas kembali isu operasi bersepadu bagi mengurangkan jumlah ternakan khinzir dari lebih 100,000 ekor kepada 48,000 ekor di kawasan Bukit Beruang, Paya Mengkuang dan Man Lok di Alor Gajah, Melaka. Adakah ianya telah selesai di jalankan atau masih lagi dalam perbincangan...

Isunya kembali hangat suatu ketika dulu bila mana ada beberapa kes yang melibatkan kepala babi digantung termasuklah tindakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab mengantung kepala babi di pagar rumah seorang Ahli Jawatankuasa Pemantau Babi dan di kain rentang Majlis Permuafakatan Ummah (Pewaris) di Masjid Tanah yang mengemparkan pelbagai pihak. Ini menimbulkan rasa kurang selesa dan satu penghinaan kepada penduduk yang beragama Islam.

Kita juga masih ingat dimana pihak berkuasa terpaksa pulang dengan hampa apabila enam jentera pengorek yang dibawa untuk menggali lubang bagi menghapuskan babi di ladang tersebut serta enam trak polis, termasuk yang dilengkapkan dengan meriam air tidak dapat menyempurnakan tugas untuk membunuh babi-babi sepertimana yang dirancang.

Kita mengucapkan tahniah kepada penternak-penternak babi di Melaka yang mencatatkan satu peristiwa menarik di mana kuasa rakyat adalah lebih tinggi dan bermakna dari kuasa meriam, cota, pistol, perisai dan senapang pihak berkuasa.

Walau apapun isunya... kita perlu selesaikan isu babi ini secara bijaksana terutama oleh pihak pemerintah supaya semua pihak dapat menerima dengan hati terbuka. Apa yang Wak nak fokuskan dalam entri kali ini ialah jangan sampai sesuatu wabak menyerang seperti yang pernah terjadi di Bukit Pelanduk Negeri Sembilan barulah semua pihak hendak mengambil tindakan yang sewajarnya...

Jadikan peristiwa yang berlaku di Mexico ini sebagai pengajaran dan juga iktibar kepada semua pihak sebelum ia berlaku di negara kita khususnya di Negeri Melaka. Andainya isu babi tersebut telah selesai, adakah pihak berwajib memantau perkembangan bilangan ternakan babi di kawasan tersebut sebab babi yang kita tahu adalah spesis yang mudah membiak.

Fikir-fikirkanlah....


MEXICO CITY 25 April – Seramai 68 orang maut akibat penyakit selesema, dengan 20 daripada kematian itu disahkan berpunca daripada sejenis wabak baru selesema babi, lapor Setiausaha Kesihatan Mexico, Jose Angel Cordova.

Menurut beliau, sekurang-kurangnya 1,004 yang lain pula sakit dipercayai akibat penyakit yang sama. Sebanyak 13 daripada 20 kematian tersebut berlaku di Mexico City, empat di San Luis Potosi, dua di Baja California berhampiran sempadan Amerika Syarikat (AS) dan satu di selatan Oaxaca.

Virus baru yang merisaukan itu, yang mengandungi kombinasi virus babi, burung dan manusia yang belum pernah dilihat penyelidik-penyelidik sebelum ini, turut mengakibatkan sekurang-kurangnya lapan orang sakit di Texas dan California, walaupun masih belum ada kematian dilaporkan di Amerika Syarikat (AS).

Penyebaran virus selesema babi itu menimbulkan suasana cemas di Mexico apabila orang ramai mula mengenakan topeng muka dan pihak berkuasa mengarahkan penutupan tempat-tempat tumpuan umum secara meluas.

Orang ramai diminta tidak datang ke hospital melainkan benar-benar memerlukan rawatan kerana premis itu menjadi ‘pusat’ penyebaran wabak. Selain itu, orang rami juga diminta berhenti seketika daripada bersalam tangan atau mencium pipi. Di Lapangan Terbang Antarabangsa Mexico City, setiap penumpang disoal bagi menghalang sesiapa yang mempunyai petanda demam daripada menaiki pesawat.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails