4.19.2009

SEJARAH PRK : BN MUNGKIN TIDAK BERTANDING DI PENANTI

Macam tak percaya...

Banyak persoalan yang timbul ekoran mendengar rintihan dan keluhan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak bersungut tentang pilihan raya kecil yang terlalu banyak buang masa, tenaga dan wang ringgit dibelanjakan.

Kenyataan DS Najib mula mendedahkan bahawa Barisan Nasional (BN) sudah tidak mampu menyekat kemaraan pakatan rakyat. BN hanya menunggu masa mahu tumbang.

Hilang segala keletihan maka timbul semangat untuk terus beriltizam membangkit suasana politik yang sentiasa panas secara tidak langsung memingkatkan kesedaran rakyat tentang arus politik perdana sehingga melahirkan hilang kepercayaan kepada BN untuk terus memerintah negara.

DS Najib mula terseksa dan perit akibat tekanan daripada empat kekalahan dalam pilihan raya kecil selepas pilihan raya umum Mac 2008. Bermula pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh diikuti Parlimen Kuala Terengganu dan Bukit Gantang serta Dun Bukit Selambau.

Pakatan rakyat mengekalkan tiga kerusi di Parlimen Permatang Pauh dan Bukit Gantang serta Dun Bukit Selambau manakala Parlimen Kuala Terengganu yang dimenangi Umno dalam pilihan raya umum Mac 2008 dirampas oleh PAS. Percapaian BN kali ini hanya dapat mempertahankan satu kerusi Dun Batang Ai di Sarawak.

Mengapa DS Najib mula merintih dan mengeluh sedangkan beliau beria-ia sangat mahu merampas kerajaan dan kerusi yang dimenangi pakatan rakyat. DS Najib juga berkata lebih baik menumpukan ekonomi dan menyifatkan perletakan jawatan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Penanti sebagai satu mainan politik untuk tujuan-tujuan tertentu.

Perkembangan politik bagi BN juga menunjukkan amat berbeza dengan masa dahulu dimana BN amat berminat dengan pilihan raya kecil kerana sering menang. Sebaliknya sekarang ia bertukar wajah dan amat berbeza untuk dihadapi oleh DS Najib.

Dan yang terkini Perdana Menteri DS Najib Tun Razak berkata beliau tidak menolak kemungkinan Barisan Nasional (BN) tidak akan menyertai pilihanraya kecil DUN Penanti, Pulau Pinang. Pengerusi BN itu berkata BN perlu melihat terlebih dahulu sama ada pilihanraya kecil itu menguntungkan rakyat atau sebaliknya.

Sehubungan itu, DS Najib yang juga presiden Umno berkata beliau akan mengadakan mesyuarat dengan Majlis Tertinggi (MT) Umno dan bertemu dengan presiden-presiden parti komponen BN bagi membincangkan perkara itu. Pilihanraya kecil DUN Penanti bakal diadakan berikutan tindakan bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang Mohammad Fairus Khairuddin daripada PKR mengosongkan kerusi DUN itu berkuatkuasa dua hari lepas.

Wak rasa memang tindakan tepat dan bijak jika DS Najib mengambil tindakan BN tidak menyertai PRK di Penanti. Ini bagi menjaga maruah dan imej beliau sebagai orang yang baru memegang jawatan Perdana menteri dan yang melaugkan slogan ‘Satu Malaysia’ . Banyak lagi tindakan yang perlu diambil bagi menyelesaikan kemelut dalam UMNO itu sendiri terutama dibeberapa negeri yang diperintah.

Jika kita lihat dari sudut PRK ini yang katanya terlalu banyak membuang masa dan tenaga dan jika benar-benar DS Najib dan BN ikhlas ingin menjimatkan duit rakyat maka tidak perlulah mereka meletakkan calon di Penanti. Apatah lagi DUN Penanti merupakan tempat yang hampir pasti akan menguburkan BN sekali lagi.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails