4.29.2009

MELUCUTKAN JAWATAN SPEAKER DUN TINDAKAN LUAR BIASA

Usul untuk melucutkan V. Sivakumar dari jawatan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak merupakan insiden pertama dalam sejarah Malaysia dan satu tindakan yang luar biasa.

Pejabat Setiausaha Dewan Negeri Perak telah menerima satu usul untuk melucutkan V Sivakumar dari jawatan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak. Usul tersebut dicadangkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Zambry Abd Kadir dan disokong oleh ADUN Sungai Rapat, Datuk Hamidah Osman.

Semua ini menunjukkan bahawa BN telah bertindak sewenang-sewenangnya dan dalam keadaan terdesak bagi mendapatkan semula kuasa mutlak jawatan seorang speaker DUN. Di tambah lagi dalam keadaan Dr. Zambry sebagai menteri besar Perak yang sah masih lagi belum selesai di dalam prosiding mahkamah.

Namun begitu peraturan tetap DUN Perak, Speaker (Sivakumar) mempunyak hak untuk menerima atau menolak sebarang usul, termasuk usul untuk memecatnya.Ini sama seperti yang berlaku di Melaka dimana tindakan Speaker DUN Melaka menolak usul tidak percaya yang dibentangkan oleh wakil DAP terhadap Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam minggu lalu.

Apabila manusia dah gila kuasa, segala tindakannya pun di luar kewarasan fikiran yang kadang-kadang menjengkelkan dan memualkan. Kita sama-sama tunggu di dalam mesyuarat pertama, penggal kedua, DUN Perak ke-12 pada 7 Mei depan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails