7.16.2009

UPM : Menyebarkan Ajaran Kristian Dikalangan Pelajar

9 orang Kristian ditahan di UPM..

Syabas dan tahniah kepada pelajar-pelajar UPM yang perihatin dengan aktiviti penyebaran agama kristian dikalangan pelajar. Ini memang kerja mereka so kita semua perlu sensitif dengan tindak-tanduk diorang yang rasanya tidak menghormati undang-undang.

Undang-undang negara melarang seseorang bukan Islam menyebarkan agama kepada seorang Muslim.

Kita berharap agar semua pihak mengambil tindakan yang sama apabila mendapati ada pihak yang cuba menyebarkan agama mereka terutama kristian kepada orang Islam. Ini bagi memelihara kesucian agama Islam dan juga seluruh ummah supaya mereka lebih menghormati dan sentiasa memandang Islam itu lebih tinggi darjatnya dari agama yang mereka anuti.


Sembilan penganut Kristian termasuk dua pelajar Universiti Putra Malaysia (UPM) ditahan polis semalam berhubung dakwaan cuba menukar agama pelajar universiti tersebut.

Mereka yang ditangkap di kampus Serdang menjelang 10 malam tadi dibebaskan di balai polis Sepang kira-kira 3.45 petang ini, kata peguam Annou Xavier kepada Malaysiakini hari ini.

Kesemua mereka ditahan di sebuah bilik pelajar di Kolej ke-10 sewaktu berkunjung ke situ tetapi aduan polis dibuat dengan dakwaan mereka cuba menyebarkan Kristian.

Selain dua mahasiswa, kumpulan itu termasuklah tiga rakyat tempatan dan empat warga Hong Kong.

Tindakan tersebut diambil susulan satu aduan polis yang dibuat oleh lima pelajar UPM terhadap kumpulan tersebut.

Sumber-sumber pelajar memberita Malaysiakini hari ini, kumpulan itu berada beberapa hari di beberapa kolej kediaman UPM dengan bergerak dari bilik ke bilik untuk menyampaikan ajaran mereka.

"Selain itu, mereka juga didapati menyebarkan risalah kepada warga kampus dan bergerak di tiga buah kolej iaitu Kolej Pendeta Zaaba, Kolej Sepuluh, dan Kolej Sebelas," kata Presiden Persatuan Mahasiswa Islam UPM Safwan Abdul Ghani dalam satu kenyataan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails