7.29.2009

H1N1 : KORBAN KETIGA

Korban ketiga H1N1... Keempat bila dan siapa!!!!

Korban H1N1 terus bertambah dan kini telah mencecah angka tiga. Adakah selepas angka tiga ini akan ada korban yang keempat... Atau ia cukup terhenti setakat ini. Yang pastinya wabak ini terus merebak dan tiada tanda ia akan terhenti dengan banyak lagi tempat-tempat awam yang di tutup dengan bertambahnya orang ramai yang dikuarantin.

Kini wabak ini bukan lagi satu gurauan atau rasa suka-suka kerana dapat 'cuti free' dengan senang lenang duduk di rumah atau mengambil kesempatan untuk bersiar-siar atau membeli belah.

Semua antara kita marilah bersama-sama untuk terus memanjatkan doa agar wabak yang melanda negara kita ini akan dapat dikawal dan seterusnya kita semua terhindar dari serangan wabak ini.

Apa yang pasti, disebalik merebaknya wabak ini sebenarnya tanpa kita sedari ia adalah ujian dari yang maha Esa. Atau ia adalah musibah yang melanda seluruh umat di atas muka bumi ini supaya mereka sedar dan bermuhasabah diri, terjaga dari kelalaian, keangkuhan, kesombongan dan kemungkaran.



"Daripada kes ini, kita boleh lihat pesakit ini telah pergi ke beberapa klinik sejak dia tidak sihat dari 6 Julai hingga 18 Julai apabila keadaannya semakin teruk, tetapi pihak klinik masih tidak mengambil sebarang ujian H1N1.

Seorang lelaki rakyat Malaysia berumur 42 tahun mati akibat Influenza A (H1N1) petang semalam, menjadikannya mangsa ketiga yang meninggal dunia akibat pandemik itu di Malaysia setakat ini.

Menteri Kesihatan Datuk Seri Liow Tiong Lai (kanan) berkata lelaki itu disahkan menghidap Influenza A (H1N1) Khamis lalu.

"Kes itu yang mengalami pelbagai komplikasi telah meninggal dunia pada 27 Julai jam 4.40 petang disebabkan pneumonia yang serius dengan kegagalan beberapa organ setelah 10 hari mendapat rawatan," katanya kepada pemberita di Putrajaya hari ini.

Menurutnya, lelaki itu dilapor tidak sihat sejak 6 Julai lalu dan telah mendapatkan rawatan pesakit luar di beberapa klinik dan hospital swasta.

Lelaki itu dimasukkan ke wad di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur pada 18 Julai kerana keadaan yang semakin teruk dan didiagnosis sebagai pneumonia.

Semasa di wad, beliau dikesan menghidap Diabetes Mellitus manakala x-ray dada pula menunjukkan beliau mengalami pneumonia.

"Pada 19 Julai kes dipindahkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) kerana mengalami sesak nafas dan memerlukan bantuan alat pernafasan (ventilator). Memandangkan keadaan kes yang semakin teruk, ujian sampel tekak diambil pada 22 Julai dan disahkan positif Influenza A (H1N1) pada 23 Julai," katanya.

Apa yang sedihnya daripada kes ini, kita boleh lihat pesakit ini telah pergi ke beberapa klinik sejak dia tidak sihat dari 6 Julai hingga 18 Julai apabila keadaannya semakin teruk, tetapi pihak klinik masih tidak mengambil sebarang ujian H1N1. Sehinggalah ia telah menjadi amat serius barulah pihak yang bertanggungjawab mengambil tindakan yang sewajarnya.... namun segalanya telah terlambat!!!!


Doa menjauhkan dari segala wabak klik di sini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails