7.14.2009

Hari Ni Saje : 4 Laporan Tentang Kes Rogol

Sekadar renongan...

Apa nak jadi dengan nagara kita nii... Jenayah rogol menjadi-jadi. Itulah bila nama saje ’Negara Islam’ tapi selagi hukum Allah tidak ditegakkan, maka buatlah apa saja cara untuk mengatasi permasalahan ini tidak akan mendatangkan hasilnya.

Kecuali kita kembali kepada hukum-hukum Allah. Sesungguhnya Hanya perlaksanaan hukum Allah ini yang dapat menjamin kesejahteraan ummah. Tepuk dada tanya iman!!

Kes Pertama : Datuk Rogol Cucu

Hukuman : Penjara 40 tahun dan 24 kali sebatan

Seorang datuk diperintah menjalani hukuman sebatan 24 kali selepas mengaku merogol cucunya sebanyak dua kali tahun lepas.

Warga emas berusia 58 tahun itu dan identitinya dirahsiakan diperintah menjalani hukuman penjara berjumlah 40 tahun atas kesalahan sumbang mahram.

Bagi kesalahan pertama, datuk berkenaan didapati merogol cucunya yang ketika itu berusia 13 tahun di pondok mereka di sebuah kampung terpencil di Daerah Muar, Johor kira-kira pukul 11 malam, 19 Julai tahun lalu.

Kesalahan kedua pula dilakukan kira-kira pukul 10 malam, 1 Ogos tahun lalu di tempat yang sama.

Dia yang mengaku melakukan kedua-dua kesalahan itu diperintah menjalani hukuman penjara 20 tahun dan sebatan 12 kali bagi setiap tuduhan dan hukuman berjalan berturutan.

Kes Kedua : Bomoh Rogol Anak Saudara

Hukuman : Penjara 15 tahun

Panel pada kes pertama turut mengekalkan hukuman penjara 15 tahun ke atas seorang bomoh kerana kesalahan merogol anak saudaranya yang ketika kejadian berusia 30 tahun.

Lelaki itu bagaimanapun terlepas hukuman sebatan kerana kesalahan itu dilakukan pada 16 November 2001 walaupun ketika itu usianya melebihi 50 tahun.

Pengamal perubatan tradisional itu didapati merogol mangsa kini berusia 38 tahun di antara pukul 8 malam dan 9 malam di sebuah kebun kelapa sawit di Parit Jawa, Muar.

Dalam kejadian itu, bomoh itu menyatakan, mangsa juga perlu dirawat dengan dimandikan di kolam air panas bagi mengubati bapanya yang dikatakan terkena buatan orang.

Kes Ketiga : Pemuda 26 Tahun Rogol, Liwat dan Seks Luar Tabii

Hukuman : Penjara 50 tahun, 34 sebatan

Hukuman yang dijalankan secara berturutan itu adalah bagi kesalahan rogol, liwat dan seks luar tabii.

Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman penjara 30 tahun dan sebatan 24 kali terhadap Ismail Shah yang mengaku bersalah atas tujuh kesalahan rogol, seks luar tabii dan liwat terhadap tiga mangsa yang masing-masing berusia 24 tahun, 16 tahun dan 12 tahun.

Dia melakukan kesalahan itu di Apartmen Ixora, Jalan Tun Razak dan Kondominium Bamvilla, Taman Maluri, Cheras, masing-masing pada 9 Disember 2004, 2 Februari 2005 dan 3 Ogos 2006.

Di Mahkamah Sesyen Ampang, Selangor pula, Ismail Shah mengaku merogol dan melakukan seks luar tabii terhadap seorang remaja 15 tahun di kawasan semak di belakang Sekolah Menengah Kebangsaan Hulu Kelang pada 4.50 petang, 19 Ogos 2004.

Dia dikenakan penjara berjumlah 20 tahun dan sebatan 10 kali bagi kesalahan-kesalahan itu. Hukuman yang dijatuhkan oleh kedua-dua mahkamah berjalan secara berturutan.

''Selain dirogol, mangsa-mangsa turut diliwat dan dipaksa menghisap kemaluannya serta ada yang diambil gambar bogel,'' ujar beliau.

Kes Keempat : Pengawal keselamatan Rogol Anak

Hukuman : 16 September jatuh hukum

Seorang pengawal keselamatan menukar pengakuan kepada bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan merogol anak kandungnya yang merupakan anak luar nikah pada pertengahan April lalu.

Lelaki yang berusia 32 tahun itu menukar pengakuan selepas pertuduhan ke atasnya disebut semula hari ini bagi membolehkan dia melantik peguam serta penetapan tarikh bicara.

Dia didakwa melakukan sumbang mahram terhadap anak gadisnya yang berusia 13 tahun dua bulan di rumah mereka di sebuah taman perumahan di Batu Tiga di sini kira-kira pukul 7.15 malam pada pertengahan April lalu.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Nur Diyana Ismail mengikut Seksyen 376(3) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 30 tahun dan sebatan tidak kurang 10 kali jika disabitkan kesalahan.

Hakim Wan Norisham Wan Yaakub menetapkan 16 September ini untuk menjatuhkan hukuman terhadap tertuduh.

Entri berkaitan klik di sini

Nota : Masih lagi selamatkah anak-anak perempuan kita di luar sana, cucu-cucu kita di rumah.... isteri kita dan juga setiap insan yang bernama perempuan @ wanita!!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails