7.23.2009

Tip @ Panduan Jika Terlibat Kemalangan

Malang tidak berbau...

Malang memang tidak berbau bro... tapi ada juga yang berbau tapi kita tak suka kecuali kita punya sendiri. Apa ke bendanya tuuu.. Tak lain tak bukan, kentut laa bro. Bila kita terkentut dengan tak sengaja maka ia dikategorikan kemalangan laa jugak.

Bezanya kemalangan yang ni memang berbau. Tapi yang Wak nak fokuskan dalam entri kali ini adalah jenis kemalangan yang tidak berbau....

Semalam semasa Wak nak pergi kerja, betul-betul kat depan taman Wak.. ada satu kemalangan... kereta proton iswara aeroback tercium buntut wira sedan. Rupanya member satu pejabat sudah langgar itu kereta amoi.

Member ni ambik takaful kereta dengan Wak.... So uruskan dari A hinggalah ke Z. Wak nak kongsikan dengan korang semua bila berlaku kemalangan melibatkan kenderaan tak kira laa korang yang salah ke, atau sebaliknya.

Tip dan panduan ketika kemalangan berlaku, di tempat kejadian:

1.Jangan panik
Ini kes yang melibatkan kenderaan sahaja yang remuk dan kitanya selamat. So banyak le mengucap dan bertenang. Ingat balik tadi sebelum memandu, ada tak baca doa menaiki kenderaan.

2.Elakkan Berbincang
Jika melibatkan pihak ketiga, elakkan berbincang atau sebenarnya macam bertengkar. Biasanya kita akan mempersoalkan “Siapa yang salah!!!!”. Dan pastinya dalam keadaan begini tak de siapa yang nak mengaku salah. Sebenarnya perbincangan yang kadang-kadang tu membawa pertengkaran atau pertikaman lidah tidak akan membuahkan hasil kepada kedua-dua belah pihak, malah mengusutkan keadaan.


3.Hubungi 999 : Jika kita dalam keadaan sedar

Sekiranya melibatkan kemalangan jiwa atau kecederaan fizikal, hubungi 999 dengan segera untuk mendapatkan ambulan.


4.Ambil maklumat semua yang terlibat di dalam kemalangan.

Maklumat-maklumat seperti nombor kenderaan, nama pemilik, nombor telefon amat membantu untuk memudahkan untuk kita membuat tuntutan. Juga maklumat tentang syarikat takaful / insurans masing-masing.


5.Elakkan mengambil khidmat lori tunda yang tidak dikenali

Biasalah bila berlaku je kemalangan, tak sampai 5 minit memang ada kutu yang akan datang untuk memberi pertolongan. Nak kenal geng diorang ni senang jee... biasanya mereka membawa ’hoki toki’ dan beg sandang warna hitam.
Ketika ini, mereka akan memujuk rayu serta menawarkan janji-janji manis , sebaiknya elakkanlah. Sebab banyak risiko yang akan dihadapi jika berlaku sebarang masalah terhadap kenderaan yang memang dah remok tuu.

6.Hubungi agen atau syarikat takaful / insurans
Ini bagi memastikan bahawa lori tunda yang menguruskan kenderaan kita tuu daripada bengkel yang bertauliah. Sebaik-baiknya simpan nombor agen atau syarikat yang kini ada menyediakan perkhidmatan ’Auto Assist’ .
Dan yang paling penting, korang tahu lokasi atau alamat beserta nombor telepon bengkel dimana kenderaan dihantar.

7.Laporkan kejadian tersebut kepada pihak polis dalam tempoh 24 jam.
Pastikan balai polis tersebut adalah balai polis yang “menjaga” kawasan di mana berlakunya kemalangan tersebut. Ini memang satu perkara yang melecehkan terutama apabila berlaku kemalangan di lebuh raya.

Mungkin pihak PDRM bahagian trafik perlu memperbaiki sistem aduan kemalangan supaya ianya boleh dilakukan dimana-mana balai polis yang berdekatan. Kan sekarang ni ada kemudahan IT... so tak de masalah untuk menerima laporan kemalangan walau bukan di kawasan yang dijaga.

Oklah takat ni dulu yang dapat Wak kongsikan dengan korang semua tentang apa yang perlu dibuat apabila terlibat dengan kemalangan. Biasanya korang semua ambik mudah jee... takat sampai langkah ketujuh je yang korang buat. Yang seterusnya memberikan kepercayaan kepada agen atau bengkel yang menguruskan kenderaan tersebut.

Bagi dokumen yang diorang nak, dah tu kerja korang Cuma call agen atau bengkel bertanyakan bila kereta boleh keluar.... Sebenarnya ada beberapa langkah lagi yang perlua korang tahu dan ambik tahu. Lebih-lebih lagi hak korang semua sebagai pengguna. Jangan menjadi mangsa hanya kerana terlalu memberikan kepercayaan kepada syarikat atau bengkel yang menguruskannya.

Maklumat tentang takaful klik di sini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails