7.23.2009

Selsema Babi Menyerang IPT

IPT tutup lagi....

Bermula dengan penutupan UiTM Lendu selama sembilan hari selepas empat penuntutnya positif H1N1 pada 12 Julai lalu. Kini wabak ini terus merebak ke UiTM Permatang Pauh.

Pelajar-pelajar UiTM Permatang Pauh mula meninggalkan asrama dan bercuti selama tujuh hari selepas 200 pelajar menunjukkan tanda-tanda dijangkiti dan 10 pelajar dipercayai telah positif H1N1 di Bukit Mertajam, Pulau Pinang.

Dan yang terbaru di Universiti Pertahanan Nasional Malaysia (UPNM) dan Maktab Tentera Diraja (MTD) di sini ditutup serta-merta selama seminggu mulai hari ini apabila 60 pelajarnya dikesan positif virus selesema babi, H1N1.

Timbalan Menteri Pertahanan, Datuk Dr. Abdul Latiff Ahmad ketika mengesahkan perkara itu berkata, semua pelajar yang dikesan positif itu telah diarahkan menjalani kuarantin rumah.

Penutupan UPNM itu menjadikan ia institusi pengajian tinggi (IPT) ketiga yang ditutup akibat H1N1 selepas Universiti Teknologi Mara (UiTM) Lendu, Alor Gajah, Melaka dan UiTM Permatang Pauh, Penang.

Dari sumber berita yang rasanya tidak keluar diakhbar, diberitakan bahawa Politeknik Kota, Melaka juga telah ditutup selama seminggu bermula pada hari Isnin yang lepas berikutan seorang pelajarnya dijangkiti wabak H1N1 ini.

Wak tak pasti dan menjadi tanda tanya mengapa berita ini tidak keluar di berita saluran perdana dan juga diakhbar-akhbar. Wak mendapat berita ini dari rakan sekerja Wak yang mana isterinya mengajar di Politeknik tersebut. Ini kena hantar perisik la agaknya.

Apapun kita sama-samalah berdoa agar wabak ini akan dapat dikawal dan seterusnya seluruh penduduk di negara kita terhindar dari kematian yang disebabkan oleh wabak H1N1....Amin.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails