7.14.2009

Manek Urai : RM300 Sebagai Transportation Allowance

Ramai beratur ambil wang di Manek Urai...

Wak baru baca berita ni dari Malaysiakini. Diberitakan kira-kira 40 orang dilihat beratur di hadapan sebuah rumah kayu dalam kawasan bangunan pejabat Kesedar, yang terletak kira-kira 50 meter dari pusat mengundi di SK Peria.

Beberapa orang yang bertugas di situ memegang senarai nama yang didakwa pengundi yang tinggal di luar Manek Urai dalam daftar pemilih.

Petugas terbabit kemudiannya memanggil nama dari senarai berkenaan dan mereka yang beratur di situ akan menunjukkan kad pengenalan masing-masing bagi mengesahkan identiti mereka.

Seorang lelaki warga emas yang pulang dari Kuala Lumpur untuk mengundi, memberitahu Malaysiakini bahawa mereka menerima RM300 jika nama mereka terdapat dalam senarai tersebut sebagai elaun tambang.

Moralnya....

Bila pulak giliran parlimen Parit Sulong atau DUN Seri Medan nak buat pilihanraya kecil ekkk.. Kalau ada kan bagus, bolehlah dapat duit kocek paling tidak pun RM300. Lepas duit minyak kereta sebulan tuu.. Tapi kenalah mengaku mengundi BN walaupun 'undi tu rahsia'.

Itulah namanya durian runtuh... tapi ingat! hanya untuk penyokong BN-UMNO saje tau. So sape-sape yang rasa dirinya bukan penyokong BN-UMNO jangan menyibuk.

Rasanya pejabat pendaftaran negara kena tambah satu lagi ruang dalam IC. Letakkan parti apa yang kita sokong. Barulah senang petugas-petugas nak buat agihan duit macam kat Manek Urai. Tunjuk IC je dah boleh tau sape penyokong BN-UMNO yang layak menerima elaun tambang.

Bukan ape takut ramai yang menyamar so duit agihan tentulah tak cukup. Terpaksalah mintak bantuan dari KL supaya turun lagi banyak duit dan bila nak cepat kenalah naik helicopter kot.

Lawak sepetang di Manek Urai.... Memang betul-betul lawak laaa. TPM pastinya sakit kepala ni sebab dengarnya duit untuk elaun tambang dan elaun kerja petugas BN-UMNO tak cukup.

Gasaklah... Yang pastinya tergadai lagilah duit rakyat.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails