7.15.2009

MU : UMNO-BN KEMPUNAN MERAIKAN KEMENANGAN

Umno terlepas peluang keemasan di Manek Urai ..

Umno tidak mampu berbangga dengan peningkatan undi yang diperolehinya di Manek Urai memandangkan parti itu dibantu sepenuhnya jentera kerajaan.

Sepatutya Umno boleh memenangi pilihan raya tersebut berdasar suntikan kebendaan yang diterima penduduk di Manek Urai lebi-lebih lagi pemimpin Umno sudah lama berkampung di sini.

Walaupun di Manek Urai 99.9 peratus terdiri daripada kaum Melayu, nampaknya BN terus ditolak voleh rakyat. Ini memberikan peluang serta potensi yang cukup baik kepada PAS dan Pakatan Rakyat untuk mencuba mencapai kemenangan yang lebih baik dalam Pilihan Raya Umum ke 13.

Walaupun dengan janji-janji Perdana Menteri di bawah pakej 1 Malaysia dan dibantu dengan propanganda media namun Umno masih gagal. Ini ternyata memberi satu tekanan hebat kepada parti itu.

Ditambah lagi dengan sogokan Kerajaan pusat menawarkan untuk membina jambatan baru yang dianggar berharga RM7 juta hingga RM10 juta, sekiranya pengundi memilih BN dalam pilihanraya kecil DUN Manek Urai semalam. Dan bermacam-macam lagi tawaran yang dibuat oleh kerajaan pusat kepada penduduk Manek Urai.

Dengan TPM mengetuai jentera UBN, seterusnya menggunakan jentera kerajaan, media massa dan menaburkan janji-janji manis, mereka terus melancarkan serangan ke atas PAS. Dengan menggunakan kereta resmi kerajaan dan diiringi pula oleh kereta dan motosikal polis, mereka bebas bergerak. Guru-guru dan premis sekolah digunakan sepenuhnya. Apatah lagi TPM ialah Menteri Pelajaran Malaysia yang menguasai guru-guru dan sekolah.

Namun keputusan pilihanraya yang diumumkan malam tadi masih tetap tidak menyebelahi BN. UMNO-BN masih kempunan untuk meraikan kemenangan.

Pada pilihan raya itu PAS mendapat 5348 undi, manakala BN - 5283 undi dengan majoriti diperolehi Mohd Fauzi Abdullah sebanyak 65 undi. Pada pilihan raya umum 2004 BN menang 53 undi.

Dalam pilihanraya umum tahun lalu, calon PAS Ismail Yaakob mendapat 5,746 undi dan calon BN, Zulkepli Omar mendapat 4,394. Ismail menang dengan majoriti 1,352 undi

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails