7.20.2009

Pembaziran Lawan Kebuluran

Makanan yang yang terbuang....

TANPA disedari, longgokan makanan terbiar rosak di Britain, Eropah dan Amerika Syarikat sebenarnya mampu mengatasi tujuh kali ganda masalah kebuluran dunia.

Lebihan makanan setiap rumah di Britain pula - jika dikumpulkan - boleh mengenyangkan kira-kira 113 juta orang.

Secara purata, penduduk Britain membazirkan makanan di rumah masing-masing dalam kuantiti bersamaan dengan keperluan harian dua mangsa kelaparan.

Fakta Tentang Kebuluran Dunia

* 25,000 orang (dewasa dan kanak-kanak) mati setiap hari kerana kebuluran.
* 923 juta orang di seluruh dunia tidak cukup makan. Jumlah mangsa kebuluran itu menyamai jumlah penduduk Amerika Syarikat, Kanada dan Eropah.
* 907 juta orang penduduk di negara-negara membangun mengalami kebuluran setiap hari.
* Kawasan Asia Pasifik adalah tempat tinggal separuh daripada jumlah penduduk dunia dan hampir dua per tiga penduduknya mengalami kebuluran.
* Lebih 60 peratus yang mengalami kebuluran melampau ialah wanita.
* Jumlah penduduk yang kebuluran di negara membangun semakin meningkat, 17 peratus pada 2007 berbanding 16 peratus pada 2003-2005.
* Setiap 6 saat, kanak-kanak di negara yang mengalami krisis makanan, nati kerana kebuluran.
* Seramai 10.9 juta kanak-kanak di bawah 5 tahun mati di negara-negara membangun setiap tahun. Penyebab utamanya adalah kekurangan zat makanan dan kebuluran.
* Pada tahun 1970, Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah menetapkan resolusi bahawa negara-negara maju menyumbangkan 0.7 peratus daripada pendapatan negara untuk membantu mangsa kebuluran. Namun hanya Norway,Sweden,Luxembourg,Belanda dan Denmark sahaja yang menepati kadar yang ditetapkan.
* Negara penyumbang terbesar bantuan adalah Amerika Syarikat (AS$24 bilion), Jepun (AS$18 bilion), United Kingdom (AS$13 bilion), Jerman dan Perancis (AS$12 bilion), Belanda (AS$6 bilion), Sepanyol dan Itali (AS$4 bilion). Kesemuanya menyumbangkan 80 peratus bantuan yang diperlukan untuk menangani kebuluran.
* World Food Programe (WFP) yang ditubuhkan pada 1962 telah membantu menyelamatkan 1.4 bilion penduduk termiskin dunia daripada menjadi mangsa kebuluran dengan membekalkan makanan.
* Pada 2007, WFP telahmengagihkan 3.3 juta metrik tan makanan yang dibawa melalui laut, darat dan udara kepada 86.1 juta penduduk di 80 negara miskin.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails