7.15.2009

Kerana Nafsu Tali Gantung Padahnya

Pasangan bunuh pelajar KUIAM digantung..

Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam menjatuhkan hukuman gantung sampai mati kerana membunuh pelajar Kolej Universiti Islam Antarabangsa (KUIAM), Juliana Md. Fuzi dua tahun lalu.

Pasangan kekasih yang dijatuhkan hukuman tersebut ialah Noralina Ahmad Dasuki, 22 bekas pelajar kolej dan pasangannya Muhammad Khairul Anuar Abdullah, 27, jurujual di sebuah stesen televisyen satelit berbayar. Noralina dan Khairul Anuar ditempatkan di Penjara Kajang sementara menunggu hukuman gantung dilaksanakan terhadap mereka.

Hakim Mohamad Zabidin menjatuhkan hukuman gantung sampai mati terhadap pasangan kekasih itu setelah mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan munasabah terhadap kes prima facie.

Banyak iktibar yang boleh kita ambil dari peristiwa ini terutama kepada jenerasi muda yang banyak terdedah dengan permasalahan sosial dalam dunia yang penuh mencabar ini. Hanya kewarasan akal fikiran sahaja yang akan dapat menimbangkan sesuatu tindakan itu samada ada baik atau sebaliknya.

Kata orang-orang lama “ikut nafsu lesu… ikut hati mati”. Apa jua yang ingin kita lakukan jangan bertindak mengikut nafsu yang akhirnya tidak dapat menilai dengan baik sesuatu perkara. Akal telah dikuasai oleh hawa nafsu yang kebanyakkannya akan menghalalkan sesuatu tindakan tanpa memikirkan akibatnya terhadap maruah diri dan keluarga.

Bertindaklah mengikut akal fikiran yang waras demi menjaga kesejahteraan diri, keluarga dan masyarakat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails