1.11.2010

Usahawan Ternakan Tertipu Lagi

Tipah tertipu Banggggg.....

Dua minggu lepas ada orang (pompuan) call Wak menjemput mendengar taklimat usahawan penternakan di sebuah hotel kat bandar Melaka. Wak bagi tau kat dia yang Wak tak berminat. Dah tu dia tanya kenapa tak berminat. Wak pun jawab 'dah saya tak berminat...tak kan saya nak paksa diri saya minat kat ternakan... nie semua mengarut jeee'. Last nya dia pun ucap terima kasih letak telepon.

Untuk pengetahuan korang dah banyak dah org tertipu dengan bisnes yang berkaitan penternakan. Dari ternakan kambing, cacing, lintah, keli dan bermacam-macam lagi la yang dia orang nak ternak... Mungkin satu masa nanti ada yang nak ternak rimau ke gajah... tenok... unta ... ular sawa dan mcm2 lagi leee.

Kalau korang perhatikan trend masa kini, bila ada jer sesorang usahawan tu berjaya dalam sesuatu produk tambah lak keluar kat tv, maka ramai la yang berebut nak buat bisnes tu, jadi bisnes tu dah macam bermusim. Ditambah lak ada orang yg ambil kesempatan dengan buat bisnes bagi kursus @ seminar .........

Kat tempat Wak kerja pun ada gak yang dah kena tipu pasal skim ternak cacing nie... hampir RM10k. Satu masa dulu heboh pasal skim ternak kambing.... Ramai gak yang 'tipah tertipu'. Termasuk bapak mertua.... Abang ipar pun sekali terkena. Nasib baiklah dia orang ajak Wak tapi tak terjebak dengan skim kambing tuuu. Penyudahnya duit lebur macam tu jee.

So, sesiapa yang berhajat nak jadi usahawan pemalas macam contract farming atau sistem pawah nih, berhati-hatilah sebab apa yang didengar dan dikhabarkan hanya sekadar indah khabar dari rupa..... Lu pikir la sendiri.


KULIM - Laba yang diharapkan, bala yang datang. Begitulah nasib ratusan pelabur di daerah ini apabila dianggarkan lebih RM30 juta wang pelaburan mereka lesap begitu sahaja selepas pengarah sebuah syarikat yang menjalankan skim pelaburan penternakan cacing menghilangkan diri sejak Disember lalu.

Berikutan itu, pelabur terbabit bukan sahaja berputih mata tetapi ada yang terpaksa menanggung beban hutang kerana terdapat wang pelaburan itu dipinjam daripada pelbagai pihak.

Semalam, berpuluh-puluh pelabur berkumpul di hadapan syarikat berkenaan di Jalan Lunas di sini selepas berasa tertipu dengan skim pelaburan yang menjanjikan keuntungan lumayan itu.

Mereka mendakwa tidak kurang 3,000 individu dari seluruh negara menjadi mangsa syarikat tersebut yang turut mempunyai cawangan di Kedah, Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails