1.19.2010

Bahaya Memakai Cincin

Cincin apa nie....

KOTA BHARU: Seorang penuntut Politeknik Kota Bharu (PKB) di sini, malam semalam terpaksa dikejarkan untuk rawatan kecemasan akibat jari kelingking tangan kirinya membengkak teruk, selepas cincin aloi pemberian seorang rakan yang dipakai sejak tiga hari lalu, tidak dapat ditanggalkan.

Lebih malang, jari Mohd Muhaimin Mohd Izani, 21, yang berasal dari Bukit Abal, Pasir Puteh itu, terpaksa dibedah pakar Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) selepas usaha memotong cincin itu termasuk menggunakan pemotong besi oleh anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Kota Bharu, menemui jalan buntu.

Mohd Muhaimin yang dikejarkan untuk rawatan kecemasan itu kira-kira jam 8.20 malam, berkata seorang rakannya menghadiahkan cincin itu kira-kira tiga hari lalu.

"Mulanya, saya memakai cincin itu tanpa sebarang masalah pada jari kelingking tetapi semalam (kelmarin), jari kelingking saya tiba-tiba terasa sakit.

"Saya cuba menanggalkan cincin itu tetapi gagal, sebaliknya jari saya semakin membengkak besar hingga saya tidak mampu menahan sakitnya. Saya percaya kejadian ini disebabkan aliran darah yang tersekat di jari, hingga bengkak," katanya.

Kira-kira jam 3 petang tadi, mangsa dimasukkan ke bilik pembedahan HUSM bagi mengeluarkan cincin itu dipercayai secara pembedahan.

So... kepada mereka yang gemar memakai cincin, kena tengok la jugak dari bahan ape ia diperbuat... Jangan main sarung je kat jari tuuu. Jadikan pengajaran kepada semua terutama kepada pelajar-pelajar bidang elektrik yang gemar menyarungkan cincin besi atau diperbuat dari kabel. Nampak macam kreatif tapi kalau dah terjadi kemalangan macam member nie... sape yang susah??? Korang pikir la sendiri!!!!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails