1.21.2010

Surau Pulak Dibakar

2 surau alami kebakaran kecil...

MUAR 21 Jan. - Dua buah surau di bandar ini mengalami kebakaran kecil awal pagi ini dipercayai akibat perbuatan khianat.


Kejadian pertama berlaku kira-kira pukul 2.30 pagi di Surau Silaturahim, Jalan Ismail Omar, manakala kejadian kedua di Surau Parit Beting di Jalan Salleh.


Berikutan jarak antara kedua-dua surau berkenaan kurang daripada 1 kilometer, polis percaya kedua-dua kebakaran berkenaan berlaku pada waktu hampir serentak dan dilakukan golongan yang sama.


Timbalan Ketua Polis Johor, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, pihaknya menerima laporan polis mengenai kejadian kebakaran di Surau Silaturahim pada pukul 3.50 pagi.


Sejak 8 Januari lalu, beberapa tempat ibadat- sebahagian besarnya gereja - menjadi sasaran serangan bom api dan perbuatan vandalisme.

Ia dipercayai berikutan keputusan Mahkamah Tinggi pada 31 Disember lalu yang mengetepikan larangan kerajaan ke atas bukan Islam daripada menggunakan perkataan Allah sebagai terjemahan bagi perkataan 'God'.

Ekoran itu, mahkamah berkenaan memutuskan bahawa mingguan Katholik, Herald, boleh menggunakan perkataan Allah dalam versi bahasa Malaysianya.

Bagaimanapun, keputusan itu ditangguhkan sementara menunggu selesai rayuan oleh kerajaaan terhadapnya.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails