3.14.2013

Politeknik Tarik Balik Surat Larangan Pelajar Berkempen PRU

Jabatan Pengajian Politeknik Kementerian Pengajian Tinggi telah menarik balik surat yang dihantar kepada 32 politeknik di seluruh negara yang melarang pelajarnya berkempen dalam pilihan raya umum akan datang.

Seorang pegawai kanan jabatan berkenaan mengakui kesilapan pihaknya kerana tidak menyedari tentang pindaan terhadap seksyen 10(1) subseksyen 2(c), Akta 174 tahun 2012 yang kini membenarkan pelajar berpolitik tetapi melarang berkempen dalam kampus.

"Betul, surat itu diedarkan tetapi menggunakan (peruntukan) akta yang lama. Ia memang silap saya. Saya tidak alert (menyedari) dengan perubahan itu. Surat baru, sudah edar pagi tadi," katanya ketika dihubungi Malaysiakini. 

Surat tersebut tersebar secara meluas di laman sosial facebook dan mmengundang kritikan warga internet. 

Pegawai yang namanya enggan disiarkan menjelaskan bahawa arahan terbaru telah dikeluarkan hari ini, yang membenarkan pelajar berpolitik tetapi tidak boleh terlibat dalam ativiti parti politik dalam kampus. 

Dalam surat terbaru itu, semua pengarah politeknik diarahkan supaya memantau aktiviti pelajar mereka di dalam kampus agar tidak berlaku perkara-perkara yang melanggar Akta 174 itu.
Mereka juga diminta supaya memastikan supaya logo atau bendera politeknik dan kementerian tidak digunakan dalam sebarang aktiviti kempen oleh pelajar di luar kampus.- Malaysiakini

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails