10.25.2012

Doktor Ramas Buah Dada Ibu Tunggal

Doktor suruh buka baju....


Gambar hiasan

JOHOR BAHRU: “Disebabkan mempercayainya, saya hanya mengikut arahan apabila diminta membuka baju dan coli, namun dia meramas buah dada saya hingga saya berasa sakit.

“Saya mula curiga dan takut apabila doktor itu menyatakan saiz buah dada saya besar selain mengajak saya melakukan hsubungan seks,” kata ibu tunggal hanya mahu dikenali sebagai Nurul, 34, yang mendakwa dicabul seorang doktor sebuah hospital swasta, di sini. 

Menurutnya, kejadian berlaku kira-kira jam 10.30 pagi Jumaat lalu ketika dia ke hospital berkenaan untuk mendapatkan rawatan susulan berikutan masalah darah tinggi, hidung berdarah, sakit perut dan sukar membuang air.

Nurul berkata, dia mengenali doktor berusia lingkungan 40-an itu kerana pernah mendapatkan rawatan daripadanya sebelum ini.

Menurutnya, sebelum kejadian mencabul itu berlaku, doktor terbabit mengarahkannya berbaring sambil memberitahu mahu memeriksa tekaknya.

Polis jalankan siasatan terperinci kes Nurul...


JOHOR BAHRU: Polis menjalankan siasatan terperinci berhubung kes Nurul, 34, yang mendakwa dicabul seorang doktor ketika mendapatkan rawatan di sebuah hospital swasta di sini, Jumaat lalu.

Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan (JBS), Asisten Komisioner Zainuddin Yaacob berkata, pihaknya sudah menerima laporan mangsa dan menjalankan siasatan mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana mencabul kehormatan.


“Hasil siasatan mendapati, mangsa sebelum ini adalah pesakit doktor terbabit dan baru sebulan selesai menjalani pembedahan membuang buasir,” katanya kepada Harian Metro di sini, semalam.



Sementara itu, Pengarah Kesihatan Johor, Dr Mohd Khairi Yakub berkata, berdasarkan etika perubatan, seseorang doktor perlu ditemani jururawat atau kakitangan lain ketika menjalankan pemeriksaan dan memberikan rawatan bagi mengelak perkara mencurigakan.

Menurutnya, sehingga kini pihaknya belum menerima laporan mengenai kes membabitkan Nurul, namun memberi jaminan jika dakwaan itu benar, doktor terbabit bakal berdepan tindakan sewajarnya kerana kesalahan dilakukannya serius.


“Kes ini akan diserahkan kepada polis sekiranya mangsa sudah membuat laporan, namun siasatan akan dijalankan Majlis Perubatan Malaysia bagi mengenal pasti hukuman setimpal yang bakal dikenakan kepada pesalah,” katanya ketika dihubungi, semalam.


SEKADAR RENUNGAN...

Pesakit lelaki tidak boleh dirawat kecuali oleh doktor lelaki sahaja dan pesakit perempuan tidak boleh dirawat kecuali oleh doktor perempuan sahaja. 

Dalilnya ialah firman Allah swt: ”...Dan apabila kamu meminta sesuatu yang harus diminta dari isteri-isteri Nabi maka mintalah kepada mereka dari sebalik tabir. Cara yang demikian lebih suci dari hati kamu dan hati mereka...” – Al Quran Surah Al-Ahzab : 53. 

Firman Allah lagi: ”...Dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka...” – Al Quran Surah An-Nur : 31. 

Dengan itu dapat difahami bahawa pesakit lelaki tidak boleh dirawat kecuali oleh doktor lelaki sahaja, manakala pesakit wanita tidak boleh dirawat kecuali oleh doktor wanita sahaja. 

Adalah menjadi kewajipan kepada pihak kementerian kesihatan mewujudkan bahagian khas untuk kaum wanita dan yang bertugas di situ hanyalah doktor-doktor dari kalangan kaum wanita sahaja yang melibatkan kesemua lapangan kepakaran. 

Begitu juga perlu diperuntukkan bahagian khusus untuk rawatan kaum lelaki dan doktor-doktor yang bertugas disitu pula juga dari kalangan kaum lelaki sahaja. Perkara ini sebenarnya boleh mereka lakukan. Allah s.w.t pasti akan bertanya pihak yang berkenaan tentang perkara tersebut, kerana bertanggungjawab terhadap rakyat jelata yang sakit. 

Kita berdoa dengan nama Allah yang Maha Agung, agar memberi taufik kepada pihak yang bertanggungjawab membantu mereka melaksanakan inspirasi tersebut dan menjauhkan mereka daripada kejahatan para penyeru ke arah pembaratan dan fitnah. 

Walaubagaimanapun, jika wujud keadaan darurat dan kebetulan pula tidak ada doktor wanita setelah dicari dan diusahakan untuk mendapatkannya, sebaliknya yang ada hanyalah doktor lelaki, begitu juga dalam kes sebaliknya yang ada hanyalah doktor wanita sahaja, keadaan tersebut dikira sebagai keadaan darurat. 

Sebelum ini kita telah menjelaskan konsep tidak ada perkara haram apabila bertembung dengan keadaan darurat. Walaubagaimanapun keadaan darurat ditentukan mengikut kadarnya, kerana para ulama fiqh telah memperakui keadaan darurat mengharuskan yang haram dan keadaan darurat itu perlu diukur mengikut kadarnya sahaja. 

Dengan itu diharuskan melakukan perkara haram dalam situasi darurat mengikut kadar yang diperlukan sahaja, sebagaimana yang terdapat di dalam firman Allah s.w.t. : 

”....padahal Allah telah menerangkan satu persatu kepada kamu apa yang diharamkanNya atas kamu, kecuali apa yang kamu terpaksa memakannya...” – Al Quran Surah Al An’am : 119 

Walaubagaimanapun, sewajarnya kepada pesakit lelaki dan wanita melahirkan perasaan tidak suka kepada situasi tersebut di dalam hati masing-masing. Mereka perlu meyakini, jika tidak kerana keadaan darurat sudah tentu mereka tidak akan terlibat dengan rawatan seumpama itu.

6 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails