1.03.2011

Sibuk Persiapan Anak Ke Sekolah

Anak-anak tak sabar nak ke sekolah...

Hari nie anak-anak dah mula ke sekolah. Sesi persekolahan yang baru 2011 dah bermula. Macam-macam persiapan yang di buat termasuklah bab menggunting rambut. Bagi anak Wak yang lelaki si Irham dan si Irfan memang Wak yang guntingkan rambut dia orang.

Semenjak kecil lagi memang Wak yang gunting rambut dia orang... Tak pernah antar ke kedai. Apa pesyen yang Wak buat terpaksalah dia orang terima. Bukan tak mampu nak gunting kat kedai, tapi sentuhan tangan bapak sendiri nie lagi berkat. Cuma Si Irham dah pandai mintak pesyen rambut 'plat top'.

Sekurang-kurangnya bila Wak gunting sendiri nie, dah jimat laa sikit. Kalau antar kedai mamak pun satu kepala RM5. Sekrang nie mana nak dpt harga tu lagi... Budak sekolah jee dah cecah RM8. Kalau dua orang dah RM16. Kalau gunting sendiri modal beli mesin gunting rambut jee dalam RM20 dah dpt yang baik. Boleh laa pakai 2-3 tahun kalau pandai penjagaannya.

Tuu baru cerita kedai gunting... Belum cerita pasal barang-barang keperluan yang lain. Rata-rata memang ada kenaikan termasuklah pakaian sekolah, alatan tulis, buku-buku dan macam-macam lagi. Kalau nak cerita pasal kenaikan harga nie memang tak abis. Semua barang naik. Nie pukulan bila pertol naik (walau 5 sen), gula naik... gas naik... Semua barang naik. Tapi yang pelik bin ajaibnya, gomen tetap dengan kata-kata manis 'kenaikan ini tak akan membebankan rakyat...', 'Kami akan pantau harga barang...' , dan yang paling sadis "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan!!!" . 

Lain-lain persiapan ke sekolah dia orang nie, Wak dah buat pada minggu lepas termasuklah membeli buku dan membayar yuran persekolahan. Memang tak dinafikan perbelanjaan persekolahan anak-anak nie agak tinggi lebih-lebih lagi bagi mereka yang perpendapatan rendah... Kena pulak ramai anak yang bersekolah.

Apa pun kita kena pandai membuat perancangan kewangan untuk perbelanjaan awal persekolahan anak-anak pada setiap tahun. Yang wajibnya adalah perbelanjaan buku dan yuran persekolahan. Ajar anak-anak berjimat cermat. Mana yang boleh pakai, gunakan lagi pada tahun nie. Kalau semua nak berganti memang laa tinggi kosnya.

Apa pun terpulang kepada kemampuan dan kebijaksanaan ibu bapa dalam mempersiapkan keperluan anak-anak ke sekolah bagi sesi yang baru... Selamat melayan kerenah anak-anak bersekolah...

                                             
                                                  

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails