8.10.2010

Ramadhan Datang Lagi....

Malam pertama solat Tarawikh...



Rasa syukur tak terhingga berkesempatan sekali lagi bertemu Ramadhan Al-Mubarak. Malam nie merupakan solat Tarawikh yang pertama. Seluruh penjuru Masjid dipenuhi jemaah termasuk golongan wanita dan kanak-kanak.

Suasana sesak begini biasanya sehingga malam ke 10 hinggalah malam ke 15. Selepas dari malam-malam itu akan mula sedikit berkurangan. Berkurangan saf-saf yang pada awalnya penuh. Entah tak pasti mengapa... Tapi itulah lumrah setiap kali Ramadhan datang lagi....

Firman Allah dalam Surah Baqarah : “Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertakwa. ” dan Sabda Rasulallah : “Apabila datangnya ramadhan, maka dibukakan pintu-pintu syurga, ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai syaitan-syaitan.” (Muttufaqun ‘Alaihi)



Sabda Rasulallah SAW : Maksudnya : Allah SWT telah berfirman :

“Setiap amalan anak Adam adalah untuknya melainkan puasa. Ia adalah untukku dan Akulah yang akan membalasnya.” (Muttufaqun ‘Alaihi). Alangkah istimewanya ibadah puasa kerana dinisbahkan secara khusus kepada Allah SWT.



Rasulallah SAW juga menyatakan bahawa orang-orang yang berpuasa mendapat kemuliaan disisi Allah SWT sebagaimana sabda Baginda SAW :

“Demi Allah yang Muhammad berada di dalam genggamannya, bahawasanya bau mulut orang-orang yang berpuasa itu lebih harum baunya disisi Allah daripada bauan kasturi.” (Muttufaqun ‘Alaihi)



Di Bulan Ramadhan ini, jangan pula kita bersemangat kerana makanan, bersemangatlah dengan Ibadat kepada Allah. Semoga Ramadhan kali ini adalah yang terbaik buat kita semua.

Selamat menunaikan Ibadah Puasa...

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails