8.13.2010

Bufet Ramadhan Bercampur Arak

Hotel yang kurang ajar kita ajar....

Umat Islam pula perlu berfikir lebih mendalam setiap kali mereka ingin menjamah makanan di hotel-hotel sebegini. Jika ada sebarang function yang ingin dilaksanakan di sana, pihak urusetia wajib MEMBERI AMARAN DAN TUNTUTAN kepada pihak hotel dan Chef Executive bahawa mereka TIDAK MAHU sebarang percampuran arak atau menggunakan bekas babi dalam hidangan mereka.

Kata ulama, makan benda haram atau najis atau syubhah itu akan membawa kepada orang yang makan benda haram itu melakukan perkara yang HARAM. Harta sumber haram atau najis itu akan menghela ia membuat perkara haram sama ada ia mahu atau tiada mahu. Anggotanya akan membuat haram, matanya melihat yang haram, telinganya mendengar yang haram, mulutnya bertutur yang haram, tangannya mengerjakan yang haram, kakinya berjalan dan menuju pada perkara haram dan kemaluannya berbuat perkara haram, badannya mengerjakan yang haram, gerak-gerik dan kelakuannya berbuat perkara yang haram yang ditegah dan dilarang oleh Allah Ta’ ala.

Adalah wara’ (berjaga-jaga) dari perkara haram dan perkara yang syubhah (suatu perkara tiada diketahui atau belum tepat haram atau halalnya) dan mencari harta halal dan makan yang halal serta menjauhi perkara yang haram dalam pencarian dan makanan, pakaian dan lain-lain itu suatu perkara yang utama dalam Islam dan wara’ itu sebaik-baik dan seafdhal ibadat dibuat damping dan taat kepada Allah

Firman Allah dalam Surah Al-Baqarah ayat 168 yang bermaksud :

“Hai manusia makanlah aleh kamu dari benda¬benda yang ada di bumi yang halal dan yang lazat dan nyaman dan jangan kamu ikut langkah syaitan yang mengajak tiada makan setengah-setengah benda, kerana bahawa syaitan seteru kamu yang nyata yakni ikut perintah Allah pada makan yang halal dan jangan ikut telunjuk syaitan itu.”


PETALING JAYA: Sos mengandungi alkohol dan arak digunakan sebagai bahan masakan juadah berbuka puasa. Itulah yang dibongkar penguat kuasa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) berikutan operasi khas ke beberapa hotel di sekitar Lembah Klang, semalam dan kelmarin.

Penolong Pengarah Cawangan Pemantauan dan Penguatkuasaan Bahagian Hab Halal Jakim, Amri Abdullah berkata, sepanjang dua hari itu pihaknya memeriksa sembilan hotel dengan tumpuan diberikan kepada hotel yang menawarkan sajian bufet Ramadan.

Menurutnya, hasil pemeriksaan itu menemui bukti kukuh arak dan sos beralkohol digunakan sebagai bahan masakan termasuk juadah berbuka puasa di dua hotel.

“Operasi itu dilakukan bagi mengotakan janji Jakim bertegas mengambil tindakan terhadap hotel yang menganjurkan promosi bufet berbuka puasa tanpa mematuhi garis panduan ditetapkan, khususnya dalam aspek halal,” katanya.

“Ketika memeriksa di dapur makanan Cina dan barat, kami menemui deretan botol arak masakan dan sos beralkohol diletakkan di rak khas. Setiap botol arak dan sos itu kandungan alkohol melebihi 10 peratus.

“Selepas disoal siasat, tukang masak di hotel berkenaan mengaku mencampurkan arak dan sos beralkohol ke dalam masakan bagi menambah perisa hidangan.
“Ketika memeriksa di dapur makanan Cina dan barat, kami menemui deretan botol arak masakan dan sos beralkohol diletakkan di rak khas. Setiap botol arak dan sos itu kandungan alkohol melebihi 10 peratus.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails