8.06.2010

Masalahnya Tak Tau Ada Saman Ekor...

Diskaun jika segera bayar saman ekor....

KUALA LUMPUR: Sesiapa yang disaman sama ada ekor atau lain-lain saman lalu lintas akan diberi diskaun kompaun jika membayarnya dengan cepat dan sekiranya melengahkan saman, nilainya akan terus meningkat sehinggalah ke peringkat mahkamah.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan berkata, langkah terbabit adalah antara cadangan dibuat pihaknya berhubung penyelesaian masalah saman trafik termasuklah saman ekor.- HMetro Online.

Tak Boleh Perbaharui Cukai Jalan...'Blacklist!'

Nie apa cerita Tan Sri.... Bukan masalah tak nak bayar cepat saman ekor, tetapi para pengguna jalan raya tidak dimaklumkan tentang saman ekor secara bertulis. Mereka hanya tau ketika hendak memperbaharui cukai jalan.

Ini kes terjadi pun baru-baru nie saje. Sebelum nie tak de. Kalau ada pun mereka yang ada saman secara langsung (saman POL 257 - saman bertanda tangan). Ramai antara pengguna yang kena 'blacklist' oleh pihak JPJ mempunyai saman pada tahun 2005 - 2007. Sedangkan mereka tidak pernah menerima sebarang notis saman tersebut.

Memanglah boleh cakap.... "kan kemudahan menyemak saman melalui sms ade... so tak de alasan kata tak tau ada saman ekor!!!".

Tapi sebagai seorang warga Malaysia yang bukan saja membayar cukai jalan malahan membayar macam-macam cukai lagi, mereka berhak menerima layanan secara adil dan saksama.

Yang semua rakyat 1Malaysia pelik bin herannya... tindakan PDRM mengarahkan JPJ menyenarai hitam mereka yang diberi notis saman. Saman ekor Polis yang buat , suruh pula JPJ 'blacklist....'. Lagi satu, saman ekor yang dikeluarkan oleh PDRM bukanlah berbentuk saman, tetapi hanya notis mengesahkan mahlumat.

Untuk menentukan bersalah dan dikenakan saman, ianya perlu dibawa ke mahkamah.Yang menentukan bersalah adalah mahkamah, bukan polis, bukan JPJ.


Maklumat Terkini :

Jawatankuasa Kempen Anti Saman Ekor (Kase) dilancar 2 Ogos lalu dalam usaha PAS membela nasib mereka yang menjadi mangsa saman ekor.

Kase berpendapat, selain menganiaya rakyat, saman ekor juga bercanggah dengan Perkara 13 Perlembagaan yang membenarkan seseorang menggunakan hartanya.

Sehubungan itu, dalam fasa kempen mereka, Kase juga akan mengadakan pertemuan dengan Kementerian Dalam Negeri minggu ini, dan membuat aduan ke Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) dalam masa terdekat.

Selain itu, mereka juga akan mengadakan hari bertemu mangsa pada 9 dan 10 Ogos bagi memberikan khidmat nasihat undang-undang kepada mereka.

Bagi Wilayah Persekutuan dan Selangor, pertemuan akan diadakan di auditorium Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) manakala bagi mereka yang tinggal di Melaka dan Negeri Sembilan, pertemuan akan diadakan di Seremban.

Kenyataan PDRM suatu ketika dahulu. Persoalannya... Adakah para pengguna jalan raya telah diberikan keadilan yang sewajarnya.... Adakah ruang mereka untuk membela diri..... lu pikir la sendiri!!!!!

1 comment:

  1. bile k'jaan dh xde duit..inilah yg berlaku...'POKETKU DIDAHULUKAN,PERUTKU DIUTAMAKAN'..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails