4.01.2010

Kawin Jangan Tak Kawin

Pelajar pintar mahu segera nikah...

Kalaulah dah gatal sangat nak kawin.. jangan halang budak pintar nie. Kawinkan ajelah. Daripada mereka membuat kerja tak senonoh nanti lagi memalukan emak bapak. Lebih baiklah dia buat kerja yang senonoh ... Nikah kan habis cerita.

Lagi satu budak nie kan pintar. Tapi Wak rasa dia dah terlebih pintar tang lain laaa. Tu sebab umur baru 15 tahun dah sibuk nak kawin. Pandai pulak buat report polis. Mungkin mereka belajar dari PERKASA yang telah membuat 13 report polis tempohari.

Cuma apa yang diharapkan bila dah kawin nanti jangan menyusahkan emak bapak. sekarang nie korang berdua muda lagi. Pikir sedap je lah... Ingat mendirikan rumah tangga nie macam main pondok-pondok. Banyak tanggungjawab yang perlu dipikul sebagai suami dan isteri. Paling tidak persiapan dari segi ilmu berumahtangga. Kalau sekadar umur 19 dan 15 tahun Wak rasa tak cukup matang lagi dalam hal rumahtangga.

Sekarang nie pun banyak kes penceraian berlaku disebabkan pasangan tidak cukup ilmu dalam berumahtangga. Kalau nak kawin cuma pikir nak sedap je, lebih baik tak payah kawin sebab sedapnya tu sekejap jeee....

Apa pun wak simpati kepada ibu bapa dan keluarga pelajar pintar nie. Banyak kan bersabar. Mungkin ini dugaan dari Yang maha Esa. Adalah hikmahnya tuu. Ibu bapa mana yang tak hancur lulur hatinya bila mana anak kesayangan yang diharapkan berjaya dalam pelajaran, (tahun nie ambil PMR) tapi lain pulak jadinya.


HALIMATON dan Mohamad Noor menunjukkan salinan laporan polis dan keratan laporan akhbar berhubung kes mereka di Ibu Pejabat Daerah Langkawi, semalam.

Halimaton yang dilaporkan hilang berada di rumah keluarga teman lelaki

LANGKAWI: Halimaton Abd Rashid, 15, pelajar pintar yang dilaporkan hilang dari rumah kakaknya di Bandar Puteri Jaya, Sungai Petani, sejak lapan hari lalu kini berada di rumah keluarga teman lelakinya di Kampung Kisap, di sini

Ketika ditemui, Halimaton yang berasal dari Kampung Lanai, Kupang, Baling, berkata dia sanggup meredah segala kepayahan bagi memastikan dia dan teman lelakinya, Mohamad Noor Abdullah, 19, dapat berkahwin dalam tempoh terdekat.

Halimaton yang tidak bersekolah sejak seminggu lalu berkata, dia membuat laporan di Balai Polis Kuala Teriang, di sini, manakala Mohamad Noor juga berbuat demikian bagi mempertahankan diri. “Kami belum berkahwin dan sedang berusaha ke arah itu. Beberapa hari lalu kami menemui Pegawai Agama Daerah Langkawi, katanya.

p/s : Teringat lagu allahyarham Ahmadi Hassan "kawin kawin kawinnnnnn..... jangan tak kawin!!!!"

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails