12.12.2009

CUTI SEKOLAH YANG PANJANG

Cuti sekolah datang lagi....

Hujung minggu nie genaplah 3 minggu anak-anak kita yang bersekolah bercuti panjang.
Teringat zaman wak masa budak sekolah dulu, bila datang je cuti sekolah…rasa macam merdeka…! Beban belajar macam dah habis. Mulalah merancang macam-macam dengan kawan-kawan apa nak buat. Yang pastinya berkubang kat parit depan rumah, main layang-layang kat padang sekolah, memancing kat parit @ sungai, main gasing dan macam-macam benda lagi yang kami nak buat. Kenangan lama tu tetap segar dalam fikiran setiap kali cuti sekolah datang lagi.

Kadang-kadang kalau dah jumpa kawan-kawan, sampai lupa nak balik makan tengahari kat rumah. Keluar pagi, petang baru balik. Round satu kampong. Inilah pengisian cuti sekolah hidup di kampong. Jauh berbeza dengan senario anak-anak yang duduk di bandar @ taman perumahan....

La ni wak perati anak-anak kita bila cuti sekolah jeee, dah tak 'kreatif' macam kita dulu. Sebelum cuti lagi dah mula merancang dengan emak bapak nak bercuti kat mana…. Kalau tak pun budak-budak nie duduk rumah ngadap tv, komputer sambil melayan internet atau melayan telefon bimbit. Bila dah bosan duduk di rumah, dia orang melepak dengan kawan-kawan di pusat-pusat membeli belah, menonton wayang, main bowling dan macam-macam lagi benda yang dia orang buat. Itulah bezanya cuti sekolah zaman kita dulu dengan zaman budak-budak sekarang.

Kadang-kadang wak terfikir, agaknya zaman dah berubah…dah moden… dia orang semua dah hidup senang. Dia orang dah malas nak fikir macam zaman kita budak sekolah dulu. Walau apapun kita kena kawal juga anak-anak kita, supaya mereka tidak terlalu bebas, lebih-lebih lagi dalam zaman yang serba mencabar sekarang.

Untuk Abang long dang angah... Wak dah masukkan kelas agama untuk dia orang. Bermula awal bulan Disember dan tamat pada hujung tahun nie. Dia orang masuk kelas agama dari hari Isnin hingga Jumaat. Kelas yang anak-anak wak ikuti termasuk belajar Bahasa Arab, Mengaji (Termasuk belajar Tajuwid dan Hafazan), Amali solat dan tulisan jawi.

Ada jugak pengisian untuk dia orang. Kalau tidak duduk rumah asyik nak bergaduh dan yang Angah nie suka menyakat adiknya... Si Tini (3 tahun). Asyik melalak je lah budak tuu.

Petang-petang wak ajak dia orang main badminton kat taman depan rumah. Kalau wak ada main badminton... 3 kali seminggu, memang wak ajak dia orang nie. Ari tu masa Master Super Series Final kat Johor Bharu wak bawak dia orang tengok. Punya lah seronok dia orang dapat tengok aksi-aksi jaguh dunia.



La nie Along dan Angah dah kenal pemain-pemain dunia. Dapat la jugak bergambor dengan Peter Gade. Yang lain tak berkesempatan. Bukan apa biar dia orang ada minat kat sukan badminton macam bapaknya. Ada le aktiviti riadah bila dah besor nanti.

InsyaAllah kami sekeluarga akan berjalan cuti-cuti Malaysia ke Penang pada Cuti Crismas nanti. Mudah-mudahan cuti sekolah yang panjang kali ini cukup bermakna untuk anak-anak wak dan sekurang-kurangnya wak dah cuba memberikan pengisian yang bermanfaat.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails