9.02.2009

Selamat Bersidang DUN Perak

Sidang DUN diadakan di hotel...

Akhirnya para ADUN Pakatan Rakyat mengadakan sidang DUN di bilik ballroom Hotel Heritage di Ipoh setelah gagal masuk ke bangunan sekretariat kerajaan negeri (SUK) pagi tadi.

ADUN Pakatan duduk di sebelah kanan Speaker V Sivakumar (tempat ADUN parti pemerintah duduk). Empat lagi ADUN Pakatan tidak kelihatan - tiga ditangkap pagi tadi dan seorang lagi sedang mengerjakan umrah.

Kemudian, dua usul diluluskan dan sidang itu sedang membahaskan usul ketiga.

Usul pertama diluluskan sebulat suara - yang mengesahkan laporan jawatankuasa hak dan kebebasan DUN mengenai:

1. (Speaker BN) Datuk R Ganesan, yang bukan seorang ADUN, yang masuk ke dewan DUN tanpa kebenaran speaker dan enggan keluar sewaktu sidang 7 Mei lalu, apabila diperintah berbuat demikian oleh speaker (Sivakumar).

2. (Bekas timbalan speaker) Hee Yit Fong, yang keluar DAP dan didakwa bertindak sebagai speaker, dan mempengerusikan sidang DUN (pada 7 Mei) dan menjalankan pengundian yang memilih Ganesan sebagai speaker.

Tepat jam 2 petang sidang media telah berakhir sebentar tadi dengan beberapa kenyataan dari Menteri Besar Perak Pakatan Rakyat, DS. Muhammad Nizar Jamaluddin (kandungana sidang medianya akan menyusul). Selepas itu semua ADUN bersurai. Bagi yang non muslim satu jamuan tengahari disediakan di hotel yang sama dan bagi ADUN yang beragama Islam diberikan kupon untuk digunakan di lain masa.

Sidang DUN BN bila lagi.... Bersidang jangan tak bersidang!!!!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails