3.05.2009

PPSMI : RINDUKAN SUARA PEMUDA UMNO

Rintihan hati seorang pendidik... Suara hati rakyat biasa...

Merujuk kepada Perhimpunan Raksasa 100 Ribu 7 Mac ini, dipahamkan bahawa permit polis untuk perhimpunan membantah pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik (PPSMI) di Istana Negara pada Sabtu ini telah dimohon petang ini, kata Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP).

Kali ini Wak ingin meluahkan isi hati dari seorang rakyat biasa.. yang kebetulannya Wak adalah kakitangan kerajaan.. Kerajaan yang memerintah (buat sementera ini BN tapi tak taula masa yang akan datang) …. Suara hati seorang pendidik.. suara hati rakyat bawahan.. suara hati orang kampong yang pernah menjadi ahli UMNO … (Sekitar tahun 1987 @ 1988 baru je habis sekolah. Pendaftaran secara percuma yang dibuat oleh Ketua Pemuda UMNO kampong Wak atas alasan nak tubuhkan Belia 4B.. Time tu tak paham lagi bab-bab politik nii.. main ikut2 jeee…)

Apa yang Wak ingin suarakan ialah… Kemanakah suara-suara Pemuda UMNO? Kebelakangan ini begitu ghairah dan lantang menyuarakan pembelaan terhadap institusi Raja-raja Melayu…. Isu derhaka terhadap sultan. Tiap-tiap hari keluar kat TV3 dan dada-dada akhbar arus perdana .. siap dengan pembalut kepala berwarna kuning. Dan yang terbaru 15 pemuda UMNO dari Selangor mengepong ala ‘genster’ ahli parlimen Bukit Gelugor… Di Kedah dek kerana surat layang mereka masuk lagi dalam TV3 membela Sultan…

Tapi dalam isu PPSMI, langsung tak bersuara! Bisu.. Mungkin kerana ketua Pemuda UMNO merupakan Menteri Pelajaran maka mereka hanya menganggukkan kepala tanda setuju, apa saja keputusan yang dibuat oleh si menteri. Kalau orang Jawa, puak2 macam ni tergolong dalam golongan orang ‘GOBLOK!”

Apa pendirian pemuda UMNO satu Malaysia… Dari Johor Baharu hinggalah ke Perlis. Sanggupkah mereka menggadaikan maruah bangsa…. Masa depan Bahasa Melayu… Masa depan anak2 bangsa… Hanya kerana menjaga hati Pak Menteri? Hanya kerana meneruskan Budaya Angguk!! Bangunlah.. Bangkitlah wahai semua Pemuda2 UMNO!!!! Berdirilah di bumi yang nyata… Sedarlah bahawa pemuda UMNO adalah orang Melayu! Walaupun nama UMNO itu sendiri dalam bahasa Inggeris tapi mereka adalah anak Melayu… Bercakap kat rumah bahasa Melayu… Amalkan hidup budaya Melayu.. Semua guna nama ada bin dan binti…

Akhir kalam… Wahai Pemuda-pemuda UMNO!!!

Jangan pandang enteng tamadun Bahasa Melayu. Bahasa Melayu pernah menjadi bahasa antarabangsa. Ayuh bangsa ku , mari kita martabatkan kembali Bahasa Melayu.

Andainya dasar PPSMI ini diteruskan, 100 tahun nanti anak cucu kita tidak menyalahkan UMNO, PAS atau PKR. Tapi mereka akan menyalahkan datuk nenek moyang mereka (iaitu kita) kerana tidak mendaulatkan bahasa Melayu.

Jangan Gadai Bahasa Melayu . Bahasa Kita . Air Mata dan Maruah Kita.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails