3.10.2009

PPSMI : PERHIMPUNAN GMP 100 RIBU

Sama-sama kita renongkan pandangan dari pemimpin UMNO selepas peristiwa 7 Mac…..

Apa kata Pak Lah selaku Presiden UMNO:

Semalam Abdullah meminta isu PPSMI diselesaikan segera kerana bimbang bantahan orang ramai makin meluas pada masa depan.

"Saya harap keputusan ini akan dibuat segera. Kalau tidak nanti tekanan-tekanan dan tindakan-tindakan NGO akan berterusan dan akan menjadi isu yang lebih besar,"

Apa kata Anak Tun Hussein :

Menteri Pelajaran, berkata, muslihat dan matlamat pihak berkenaan perlu dipertikaikan kerana kementerian telah bertindak proaktif dengan membuat pelbagai penjelasan mengenai PPSMI.

“Biarlah orang ramai berhenti seketika melihat keadaan sebenar yang berlaku di Negara kita dan Tanya siapa sebenarnya yang menimbulkan isu ini, apa muslihat dan matlamat mereka?”

“Sekali lagi menjadi tanya kenapa selepas enam tahun baru buat laporan polis kerana mendakwa ia bertentangan dengan Perlembagaan dan sekarang mengadakan perhimpunan bantahan”

“Saya lihat ada hikmah di sebalik apa yang berlaku semalam. Sekurang-kurangnya orang ramai dapat melihat sendiri apa yang saya sudah tahu lama, iaitu dibelakang gerakan ini ada dalang-dalang yang sanggup mengekploitasi apd juga isu, memperalatkan sesiapa sahaja demi agnda politik sempit mereka.”

"Keputusan muktamad bukan daripada kementerian ini tetapi pada jemaah menteri. Tugas kementerian adalah untuk meneliti, mengkaji dasar ini selepas keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) Disember lepas. Masa dua setengah bulan bukannya jangka masa yang panjang untuk menentukan hala tuju dasar yang melibatkan jutaan pelajar, ratusan ribu guru dan puluhan ribu sekolah," katanya.

"Saya harap orang ramai akan memberi seluas-luasnya peluang kepada kita untuk membuat keputusan berdasarkan fakta, angka dan kajian daripada hanya membuat satu kesimpulan berdasarkan emosi dan demonstrasi seperti mana yang kita lihat dilakukan semalam," katanya.

Nota : Banyak ulasan oleh para pemimpin GMP, pemimpin PR, para blogger reformasi tentang ulasan dan kenyataaan orang Melayu ‘Pemimpin UMNO’ yang boleh membuat keputusan tentang PPSMI. Wak Cuma terkenangkan kata-kata kata Penasihat Gerakan Mansuhkan PPSMI, Sasterawan Negara Dato' A. Samad Said.



"SAYA kena dekat hidung, mata dan juga kena tolak. Rupanya begini caranya untuk menyelamatkan bahasa. Ini merupakan kali pertama saya terkena gas pemedih mata dan ia mungkin akan berlaku lagi kerana saya akan terus memperjuangkan misi membantah PPSMI selagi kerajaan tidak memansuhkannya,"

Kata-kata Pak Samad: 'Ertinya kalau dimana-mana pun kalau ada calon yang menentang bahasa ibundanya, kita harus tentang mereka dengan tidak undi mereka. Kenapa kita mesti pilih orang yang mahu mengucupkan bahasanya. Kita ada undi, ajar mereka dengan undi kita' akan menghantui beliau’.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails