3.16.2009

ASB & ASN : MAJLIS PENASIHAT SYARIAH SC BERCANGGAH DENGAN MAJLIS FATWA

Salam Islah!

Susulan kepada rencana yang ditulis oleh Ustaz Zaharuddin dalam laman webnya yang Wak titipkan dalam blog ni tempohari, banyak persoalan yang bermain difikiran Wak. Sebenarnya Wak dah bersetuju untuk membuat loan ASB-i di Maybank setelah mendengar penerangan dari seorang pegawai Maybank di Melaka.

Apabila Wak membaca tulisan Ustaz Zaharuddin, serta merta Wak tangguhkan permohonan loan ASB-i tersebut. Beberapa perkara yang sebelum ini Wak tak tahu, kini menjadi persoalan antaranya ialah :

1.Mengapa ASB melabur dalam Maybank Group dan bukan di Maybank Islamic? Apabila ia diletakkan di bawah Maybank Islamic sekurang-kurang dapat menghindarkan dari diguna pakai untuk aktiviti riba. Bila diletak kepada maybank group, ia diguna untuk riba kerana asset maybank islamik berbanding maybank riba tidak sampai 15 %. iaitu asset maybank islamic hanyalah sekitar RM 25 Bilion, manakala maybank group (riba) sebanyak RM 230 bilion.

2.Mengapa pihak Majlis Fatwa Kebangsaan yang memberikan hukum ASB ni ‘Harus’ tidak berbincang dengan pihak Masjlis Syariah SC sebelum memutuskan mengeluarkan hukum ASB. Ini ada sangkut paut dengan merujuk bahawa Majlis Syariah SC memang lebih tepat dan tegas berbanding majlis fatwa , namun Majlis Syariah SC pula adalah lebih ringan berbanding Majlis Fiqh Antarabangsa Sedunia.

Majlis Penasihat Syariah SC ini lebih tegas dan berhati-hati dalam perkara berkaitan pelaburan samada mengikut panduan syariah atau tidak. Adalah lebih baik semua majlis penasihat syariah di semua institusi kewangan dan majlis fatwa sendiri mengikut jejak seperti masjlis syariah SC . Ini kerana berbanding majlis fatwa, Majlis Syariah SC memang lebih tepat dan tegas, namun Majlis Syariah SC pula adalah lebih ringan berbanding Majlis Fiqh Antarabangsa Sedunia.

3.Andainya kaedah dan implementasi ASB dan ASN bercanggah dengan panduan sebuah saham amanah yang diiktiraf PATUH SYARIAH oleh Majlis Penasihat Syariah, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, mengapa pihak yang berkaitan meluluskan pinjaman Islamic. Sebagai contohnya Maybank menawarkan pinjaman ASB-i. Apa akan jadi dengan sistem kewangan kita andainya dalam penyediaan pinjaman Islamic (sebagai contoh ASB-i) tetapi saham amanah itu sendiri tidak diiktiraf Patuh Syariah…… Haru biru kawan!!

4.Apakah langkah seterusnya yang akan diambil oleh pihak kerajaan bagi menangani kegawatan yang berkaitan Hukum ASB dan ASN ini? Orang ramai akan lebih keliru dengan keputusan yang dibuat oleh Majlis Syariah SC yang nampaknya tidak seiring dengan Majlis Fatwa Kebangsaan. Apa yang diharapkan kedua-dua pihak duduk semeja bagi membincangkan perkara ini. Apa yang penting segala tindakan tidaklah dipengaruhi oleh anasir-anasir politik yang akan menghalalkan cara. Sesungguhnya orang ramai ternanti-nanti status ASB dan ASN…

Tepuk dada Tanyalah iman………..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails