3.08.2009

PPSMI : CATATAN WAK MENUJU KE MASJID NEGARA

Sebuah catatan sebagai bukti untuk anak2 dan cucu2 ‘andainya aku pergi dulu’….



11.00 pg : Wak memberitahu isteri dan anak2 bahawa jadi pergi ke KL. Punyalah seronok dia orang nak jalan2 naik komuter. Wak pesan kat isteri, suruh Irham dan Irfan pakai baju putih dan balut kepala dengan kain putih.

11.25 pg : Wak sekeluarga bertolak ke Seremban lalu h-way. Ceria anak2 Wak walaupun mereka belum begitu faham tentang perhimpunan GMP di Nasjid Negara.

12.00 pg : Sampai pintu h-way Seremban tapi jalan ke Bandar jem. Wak parking kereta kat Parkson Seremban. Singgah masuk Parkson carikan baju putih Irham dan Irfan. Si Tini tak nak tukar baju putih.. nak jugak baju warna pink, anak pompuan.

1.00 tgh : Wak naik komuter menuju ke KL Sentral. Sampai lebih kurang dalam pukul 2.30 ptg di KL Central. Wak tak reti sangat naik Komuter ni. So Tanya kat sorang Pak Cik jalan ke Masjid Negara. Dia bagi tau sepatutnya turun kat Stesyen KL. Wak dah silap so belilah tiket untuk ke Stesyen KL.

3.00 ptg : Sampai je kat stesyen KL, bila Wak keluar je dengan anak isteri Wak dan bawak adik ipar… Anak Wak Irham kata “Ayah.. mata pedih laa…” . Kita orang panik .. ramai kat stesyen KL yang ke hulu ke hilir mengesat mata. Wak tengok mata dia orang merah dan berair. Wak pun rasa pedih sangat.. Anak2 dah panik.






Wak cari tempat yang selamat supaya anak2 selamat. Rupanya tak jauh dari situ lebih kurang tak sampai 100m, ada sebuah trak merah sedang membuat penyemburan.. Dalam hati Wak berdetik .. Ini agaknya yang dia orang kata ‘Water Cannon’ tuu… Wak dapat cerita bahawa FRU dah lepaskan gas pemedih mata. Patutlah sekeliling tak jauh dari Stesyen KL tuu nampak agak berkabus.



Wak ajak anak isteri naik ke bahagian atas tempat kaunter membeli tiket. Kat situ tak la pedih sangat. Wak dapat lihat suasana agak kelam kabut … Satu gerombolan manusia serba putih berjalan menuju ke Masjid Negara. Tapi Wak kurang pasti dia orang semua dari mana… Sesekali Wak dengar laungan ‘Takbir’ .





Inilah pengalaman pertama Wak terlibat secara langsung dalam satu perhimpunan manusia, ‘demonstrasi’ yang membawa satu perjuangan menyelamatkan Bahasa Melayu. Sepanjang Wak dan family kat Stesyen Komuter KL tuu… banyak pengalaman yang dapat Wak degar dan lihat sendiri bagaimana perjuangan GMP di sahut oleh segenap lapisan rakyat yang sayangkan ‘Bahasa Melayu’.

Wak tak dapat bergerak kemana2 kerana memikirkan keselamatan anak2 dan isteri. Wak sekadar melihat dan mengambil gambar dari stesyen komuter KL. Wak dipahamkan dari sorang brader yang memakai baju putih ‘Mansuhkan PPSMI’ pihak berkuasa telah menyembur pancutan air daripada 'Water Cannon' dan melepaskan gas pemedih mata kepada orang ramai yang sedang berehat di Masjid Negara.



Semakin ramai para demonstran sedang berkumpul di stesyen komuter ni. Ada yang basah kuyup bersama anak dan mata mereka nampak merah dan berair. Ramai yang sedang duduk berehat dan bercerita sama sendiri. Wak pasti bahawa cerita cerita ini akan menjadi lagenda rakyat hingga ke anak cucu cicit. Sambil mereka melihat pandangan dari atas ke arah jejantas yang menunjukkan beberapa trak FRU bergerak ke arah Masjid Negara.



4.30 ptg : Semakin ramai yang memakai baju serba putih datang ke Stesyen Komuter KL. Wak pun bagi tau kat isteri kita kena gerak balik sekarang sebab takut bertambah sesak. Tiket dah awal2 isteri Wak beli. Kami sekeluarga mula bergerak menaiki konuter menuju ke Seremban.



Sepanjang perjalanan menaiki komuter, banyak persoalan yang bermain difikiran. Kadang2 terfikir jugak.. Betul kata kawan2.. “Pergi demonstrasipun tak de guna.. yang buat keputusan kerajaan… Kalau dia nak ubahpun bukannya sekarang, paling tidakpun dekat pilihanraya nanti… Kalau sekarang, banyaklee kroni bungkus!”

6.00 ptg : Sampai kat Seremban. Kita orang semua dah kelaparan. Singgah kat Dol Tomyam. Call member lama, Sarmin nak datang rumah tumpang mandi dan solat.

6.30 ptg : Habis makan, gerak ke rumah Sarmin. Allah nak uji.. Wak punya kereta tersangkut kat jalan nak ke Taman TTJ. Call Sarmin ambik isteri dan anak2 antar ke rumah dulu. Sarmin datang dengan member ‘pomen’ bawak kereta ke workshop. Ganti clutch pam dah rosak kena RM105. Wak syukur kerana kena dekat dengan rumah member nii… Kalau kena kat h-way kan lagi haru biru.

9.00 malam : Selepas mandi dan solat, Ina isteri Sarmin gorengkan mee. Jamah walau perut dah kenyang. Gerak pulang ke Melaka. Terima kasih Sarmin dan Ina.

Dalam kereta tak banyak bicara. Semua dah keletihan… tertidur. Wakpun terfikir… kenapalah aku beria sangat sampai bawak anak bini demostrasi…. Jauh pulak tuuu… Duit tol lagi, makan minum… jajan anak2… bazir duit dan buang masa jee…Duduk rumah lepak tengok TV kan lagi bagus.

Tapi… bila Wak melihat suasana demonstrasi yang sebenarnya di depan mata… Ada satu perasaan yang tak dapat Wak gambarkan walau pengalaman yang Wak lalui tak seberat rakan2 pendemonstrasi yang lain. Wak rasa terharu dan respect mereka yang sanggup berdemonstrasi demi memartabatkan Bahasa Melayu… Demi masa depan anak2 bangsa…. Wak terbayang masa depan anak2 .... Entahlaaa.. Perjuangan harus diteruskan!



Apa yang Wak harapkan, cacatan Wak ini akan dijadikan sejarah dan bukti kepada anak2 Wak… bahawa sesungguhnya ayahnadamu telah sama2 berjuang demi memartabatkan bahasa ibunda, Bahasa Melayu. Kalau Wak pergi dulu sebelum termansuhnya PPSMI, sekurang2nya Wak dah ada waris yang akan meneruskan perjuangan Wak ini. Biarlah anak2 Wak yang akan meneruskan perjuangan sehingga Bahasa Melayu akan dimartabatkan sebagai bahasa dunia .. bahasa yang akan digunakan dalam P&P peringkat sekolah rendah, menengah dan IPT. Takbir!!! Tapi bahasa Jawa jangan dilupakan… He3x!!!!! Jawa tetap Jawa!!!

Nota : Tapi yang Wak tak tahan sangat melayan kerenah anak dara Wak Nurfatini... Bila mengamuk, terbaring2 kat lantai tak kira kat mana.. tadi sekali dia dah terbaring kat tengah orang ramai masa kat KL Central. Ni buat hal lagi.. Wak saje ambik gambar biar besok dah besar.. dah jadi anak dara tunjukkan perangai masa dia kecik2.



Sekian catatan Wak.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails