2.05.2009

SEDIKIT PERKONGSIAN DI MESYUARAT PIBG SK GANGSA (5 FEB)

Petang tadi Wak hadirkan diri ke Mayuarat Agung PIBG sekoalah anak Wak. Sedikit terkilan sebab usul yang Wak hantar tak masuk senarai. Tapi Wak tertarik dengan usul AJK PIBG seperti berikut :

‘Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris diteruskan’

Sewaktu sesi perbahasan, Wak bangkitkan isu PPSMI. Merujuk kepada analisis peratus kelulusan UPSR tahun 2008 :
B. Melayu (K1) - 91.9%
B. Melayu (K2) - 86.3%
B. Inggeris - 67.7%
Matematik - 82.3%
Sains - 71.8%


Wak minta penjelasan dari pihak sekolah melalui guru besar secara telus dan jujur tentang persoalan yang Wak bangkitkan :

1. Berdasarkan analisis di atas mengapa peratus kelulusan BI masih rendah berbanding Mate dan Sains sedangkan pembelajaran dalam bahasa Inggeris melibatkan tiga matapelajaran (BI, Mate dan Sains). Adakah keputusan UPSR ini dieksploitasi oleh pihak kementerian bagi menampakkan atau ianya dijadikan hujah bahawa dasar PPSMI ini berjaya.
Bagaimana pula pandangan pihak sekolah yang melaksanakan PPSMI terhadap pencapaian sebenar murid-murid jika dibandingkan dengan keputusan peperiksaan percubaan UPSR?

2. Adakah guru-guru menggunakan 100% bahasa Inggeris dalam perlaksanaan PPSMI di dalam kelas. Adakah mengajar bahasa Inggeris lebih mudah difahami oleh murid-murid berbanding menggunakan bahasa Melayu?

3. Bagaimana respon murid-murid terhadap PPSMI?

Namun Wak merasakan guru besar tidak memberikan jawapan yang tepat, telus dan jujur keadaan sebenar di sekolah tentang keberkesanan PPSMI. Tapi Wak tak salahkan guru besar sebab kita kena faham dengan situasi sebagai penjawat awam... lu pikir la sendiri.

Nota : Wak kini salah seorang AJK PIBG SK Gangsa. InsyaAllah .. Wak akan cuba memberi sumbangan yang termampu demi kepentingan anak bangsa.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails