2.25.2010

LAHIRNYA CAHAYA KEBENARAN

Sejarah hidup Nabi Muhammad s.a.w.

Satu-satunya manusia yang sejarah hidupnya tidak pernah kehabisan bahan untuk ditulis, dikaji dan dianalisis adalah sejarah hidup Rasulullah (SAW). Pelbagai aspek kehidupannya telah dipaparkan oleh sarjana muslim tak terkecuali sarjana bukan muslim sekalipun.

Malah Michael Hart yang merupakan sarjana bukan muslim pertama telah pun mengakuinya sebagai manusia nombor satu paling berpengaruh sepanjang sejarah.

Sarjana muslim Mesir era 1940-an misalnya telah mempelbagaikan lagi kajian tentang sirah atau sejarah hidup Rasulullah (SAW) dengan merungkai sisi kejeniusan baginda seperti yang ditulis oleh Abas Mahmud al-Aqqad dalam bukunya 'Abqariyyat Muhammad', serta sisi politik dan sejarah seperti yang ditulis oleh Dr. Muhammad Husien Haikal dalam bukunya 'Hayat Muhammad'.

Ada pula yang menulis dalam bentuk novel dengan bahasa yang amat mengkagumkan seperti yang ditulis oleh Dr. Thana Husien dalam karyanya 'Ala Hamisy al-Sirah' dan penulisan dalam bentuk drama seperti yang ditulis oleh Taufiq hakim dalam bukunya 'Muhammad (SAW).

Buku ini pastinya menghadirkan semangat baru dalam sejarah hidup Rasulullah (SAW) yang semestinya dijadikan penyuluh dalam kehidupan umat manusia.

Penulis buku : Dr. Mohd Puzhi b. Usop & Ust. Zairul Mat Zain

Wak tak abis lagi baca buku nie... Ni tengah sambung baca. Tolong promosi buku ni kat blog . Mudah-mudahan sama-sama kita beroleh manfaat... Amin!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails