5.17.2011

Hadiah Hari Guru Vs Buku Jingga

Hadiah Hari Guru dari PM....

Untukmu Pengetua dan GPK.....

1.Kenaikan gred gred jawatan semua Pengetua Sekolah Menengah Gred DG48 ke Gred DG52 yang melibatkan 1,228 jawatan.

2.Semua Guru Penolong Kanan (GPK) Pentadbiran, Hal Ehwal Akademik dan Kokurikulum Sekolah Menengah Gred DG44 pula dinaikkan ke Gred DG48, melibatkan 6,585 jawatan.

3.Semua GPK Pentadbiran, Hal Ehwal Akademik dan Kokurikulum di sekolah rendah Kluster dinaikkan dari Gred DGA32 ke Gred DGA34 yang melibatkan sejumlah 99 jawatan.

Untukmu GURU BIASA :

Guru-guru yang tidak dinaikkan pangkat ke Gred Khas, mereka masih berpeluang untuk menikmati Pergerakan Gaji Tahunan (La nie pun ada jugak pergerakan gaji tahunan... Persoalannya apa benda yang barunya????)

Umum untuk semua GURU....

Semua guru boleh menikmati lonjakan gred dalam perkhidmatan melalui kaedah kenaikan pangkat dikategorikan mengikut empat lapisan jawatan iaitu :
i. Guru Biasa
ii. Guru Kanan
iii.Guru Wibawa dan
iv. Pendeta Guru.

P/s: Itu pun bermula 01 Januari 2012 dan perlu diingat kepada seluruh Guru Biasa, untuk kenaikan pangkat perlu ada sokongan dari pihak Pengetua/Guru Besar. Ini bermakna guru-guru biasa mestilah mengikut telunjuk mereka yang mungkin akan terjurus kepada arahan kerajaan yang memerintah sekarang.... (Tp Januari 2012 tuu tak taulah Kerajaan apa yang memerintah... Samada masih BN @ PR)

BUKU JINGGA

Khas untukmu SEMUA GURU tanpa memilih 'bulu'....

Golongan Pendidik Diutamakan

Merakamkan penghargaan kepada golongan pendidik yang menjadi teras pembangunan negara dan persaudaraan rakyat, Pakatan Rakyat komited untuk:

Meneruskan bantuan terus kepada semua jenis institusi pendidikan marhaen yang membuka ruang pendidikan kepada rakyat, termasuk bantuan terus kepada golongan pendidik di institusi-institusi ini sebagai penghargaan kepada pengorbanan dan khidmat mereka.

Memperjuangkan pengharmonian gaji pendidik yang berbeza-beza latar belakang dan kelulusan, dengan prinsip memastikan kriteria penilaian yang lebih adil kepada para pendidik mengambil kira kepakaran dan tempoh berkhidmat.

Memperjuangkan skim gaji yang setara dengan golongan profesional di dalam sektor-sektor lain seperti jurutera, akauntan dan doktor yang diikat dengan penilaian prestasi yang lebih adil dan menyeluruh untuk menjamin mutu pendidikan negara.
Menilai semula guna tenaga semasa di sekolah-sekolah untuk memastikan semua guru-guru terlatih dan berkelayakan, termasuk menyelesaikan persoalan naiktaraf guru-guru sandaran.

Mengurangkan karenah birokrasi dan pentadbiran dalam dunia pendidikan yang membebankan golongan pendidik, terutamanya pertukaran-pertukaran dasar utama yang silih berganti dan mengongkong golongan pendidik kepada kerja-kerja menulis laporan dan pentadbiran yang mengurangkan masa pengajaran dan pembelajaran.

P/s : Yang menariknya Buku Jingga nie khas untuk semua Guru adalah "Aspirasi Pakatan Rakyat seperti yang tercatat dalam buku jingga pada kovensyen kedua antaranya ialah mengangkat martabat guru dengan meningkatkan elaun RM500/bln adalah satu janji yang akan ditunaikan sekiranya Pakatan menang dan berkuasa dan dilaksanakan dalam 100 hari memerintah"

Sama-samalah warga pendidik renong-renongkan.....

2 comments:

  1. Aku sokong 110% Buku Jingga. Tu baru nama dia berita baik untuk semua cikgu di Malaysia. Orang felda boleh hampa dok perbodoh tu pun bukan semua. Ubah Sekarang Selamatkan Malaysia.

    ReplyDelete
  2. Hidup Pak MAt!!!! Kita jinggakan 1Msia

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails