12.24.2010

Agensi Pelancongan Menipu

Pelanggan kerugian RM1.5 juta...

KUALA LUMPUR – Kira-kira 500 orang yang mahu melancong ke luar negara terpaksa menelan hakikat pahit mengalami kerugian kira-kira RM1.5 juta akibat ditipu sebuah agensi pelancongan yang menawarkan pakej diskaun sehingga 70 peratus tetapi sebenarnya tidak wujud.

Kebanyakan mereka yang ditawarkan pakej melancong ke Eropah, Jepun, Hong Kong, China, Australia dan Taiwan mengalami kerugian tidak kurang RM3,000 malah dalam kes ekstrem, terdapat pelanggan mengalami kerugian sehingga RM30,000.

Agensi pelancongan ‘hantu’ itu cukup licik menipu pelanggan yang terpedaya dengan iklan pakej pelancongan syarikat tersebut dalam media.

Syarikat tidak bertanggungjawab itu turut menyertai Pameran Persatuan Ejen Pelancongan dan Pengembaraan Malaysia (MATTA) sepanjang tahun ini untuk mencari mangsa.

Lebih memeritkan, pelanggan terbabit tidak dapat berbuat apa-apa melainkan membuat laporan polis dan mengadu kepada Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) kerana pejabat agensi pelancongan tersebut yang terletak di Cheras sudahpun ditutup.

1 comment:

  1. saya pon pernah kena tipu nak ke london. Habis 1750, kami 30 orang sedap die amik duit kami.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails