3.24.2011

Besrsediakah Kita Dengan Hukuman Qazaf....

“Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini - dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) - sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.(al-Hujurat:6).

Wak baru saja meneliti sehingga tamat sidang media oleh Datuk T, Trio yang merujuk kepada tiga orang individu iaitu bekas ketua menteri Melaka Tan Sri Abdul Rahim Tamby Chik, ahli perniagaan Datuk Shazryl Eskay Abdullah dan Bendahari Perkasa Datuk Shuib Abdullah di Malaysiakini.tv.

Merujuk kepada pendedahan mereka, sepatutnya sebarang pertuduhan ataupun dakwaan salah laku moral ke atas seseorang individu haruslah disalurkan menerusi prosedur perundangan yang sah.

Inilah akibatnya bila nama sahaja ‘Negara Islam’ tetapi tidak melaksanakan Syariat Islam yang sebenarnya, maka fitnah sebegini akan berlaku sewenang-wenangnya demi kepentingan peribadi dan politik semata-mata..

Jika kes berkenaan itu membabitkan seseorang Muslim, kedua pihak pendakwa serta pembela sepatutnya menyalurkan kes mereka untuk diadili serta dinilai menerusi prosedur perundangan syariah sepertimana yang telah ditetapkan oleh Al-Qur'an dan Sunnah.

Tatacara perundangan syariah telah menetapkan prosidingnya yang tersendiri untuk memelihara bukan sahaja moral serta maruah individu yang dituduh, bahkan juga integriti pihak yang membuat tuduhan.

Kegagalan memenuhi prasyarat yang ditetapkan akan meletakkan pihak yang terlibat dalam hukuman jenayah Qazaf yang turut menafikan hak si tertuduh sebagai saksi di masa-masa akan datang.

Tuduhan liwat atau zina merupakan satu tuduhan yang berat dan ianya memerlukan kepada bukti yang kukuh serta yang menuduh perlu membawa 4 orang saksi yang adil. Jika tidak sebaliknya yang menuduh akan menghadapi hukumaan Qazaf disebat sebanyak 80 kali sebatan. Ini adalah hukum ALLAH yang mesti diyakini dan dilaksanakan . Kenapa hukum ini begitu keras ? Tidak lain dan tidak bukan melainkan untuk menjaga maruah manusia itu sendiri.

Dalam menghadapi isu tuduhan yang terbaru iaitu terlibat dengan video seks oleh salah seorang pemimpin Pakatan Rakyat, diharapkan kita tidak terlibat di dalam melakukan tuduhan tanpa bukti dan saksi kerana kita boleh saja dithabitkan dengan dosa qazaf di mahkamah Allah di akhirat nanti. Ya Allah ampunilah dosa kami ....
 
Iklan : Simpanlah Emas Untuk Anak-anak

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails