5.25.2009

Mufti Perak : Mogok Lapar Hukumnya Haram

Sekarang… Sepantas kilat memberikan hukum

Ketika ditanya hukum perbuatan mogok lapar dalam Islam, Harussani berkata: ''Dia punya pasal lah, tidak ada kena mengena dengan hukum Islam tetapi kalau keputusan mahkamah begitu, haramlah hukumnya,".

Suatu masa dahulu, masihku ingat…..

Mufti Perak Dato' Seri Harussani Zakaria pernah mengeluarkan fatwa pada 30 Julai 2004 berhubung konsert ini. Dalam keputusan Majlis Mufti-Mufti Malaysia melalui Harussani Zakaria telah mengeluarkan kenyataan bahawa konsert Sure Heboh TV3 adalah haram kerana ia melalai dan menggalakkan maksiat di kalangan anak-anak muda.

Baru-baru ini… Diam membisu!

Jom Heboh bertandang ke negeri Perak pada 25 dan 26 April yang lalu. ketika Dr Zambry menjadi Menteri Besar, Bila ada Jom Heboh sudah pastinya ada Konsert Jom Heboh... Apa bezanya konsert Jom Heboh dengan Konsert Sure Heboh yang dulu.. Persoalannya, apa hukum Konsert Jom Heboh??? Untuk entri berkaitan isu ini, boleh klik di sini

“BERBEZA! MEMANG BERBEZA!!!!”

'Kalau menang belah dia tidak apa'

IPOH 23 Mei - Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria (gambar) hari ini membidas rancangan pakatan pembangkang untuk mengadakan kempen mogok lapar selepas tidak berpuas hati dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang mengisytiharkan Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Beliau berkata, mereka sepatutnya menerima keputusan itu dengan hati terbuka dan tidak menimbulkan masalah apabila keputusan itu tidak memihak kepada bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin.

''Kenapa hendak datangkan masalah, kalau menang belah dia tidak apa tetapi apabila kalah hendak bangkang," katanya ketika dihubungi semasa berada di Mekah, di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan pakatan pembangkang untuk mengadakan kempen mogok lapar selama tiga hari mulai Selasa hingga Khamis depan bagi mendesak Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dibubarkan.


Nota : ''Kenapa hendak datangkan masalah, kalau menang belah dia tidak apa tetapi apabila kalah hendak bangkang,". Persoalannya, Mufti Perak ni belah mana ekkk... Kompiusss!

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails