5.20.2009

PENTINGNYA PELAN ‘PERSONEL ACCIDENT’ @ PA

Malang tidak berbau...

Entri yang baru wak post pagi tadi adalah berkaiatan kemalangan jalanraya yang membabitkan sebuah bas ekspres bertembung dengan sebuah treler yang sarat membawa muatan baja di Kilometer 31, Jalan Kuantan-Maran. Kemalangan tersebut mengorbankan dua nyawa dan tujuh lagi parah.

Kalau kita perasan, bila baca paper terutamanya METRO.. ada saje berita yang membabitkan kemalangan jalan raya. Betullah menurut kajian bahawa pembunuh utama dewasa ini adalah jalan raya. Macam2 trajedi yang melibatkan kemalangan terutamanya ‘kemalangan maut’.

Maknanya bila kita keluar memandu saja ke jalan raya, risiko kemalangan maut tu sentiasa ada.. Entah2 hari ni, esok atau lusa.... Hari ni kita tengok orang lain kemalangan, entah bila pulak giliran kita. Bukan kita mintak tapi itulah realitinya... Risiko tetap ada. Tu sebab sebelum memandu digalakkan kita membaca Doa menaiki kenderaan...



Apa yang nak Wak fokus kat sini ialah pentingnya kita mengambil Pelan PA (Kemalangan Diri). Wak ada satu pelan PA CUEPACS (CIMB AVIVA Takaful). Ini khas untuk kakitangan awam dan Badan Berkanun. Susah nak cari pelan PA yang jenis takaful... kalau insuran melambak.

Ada Pelan A dan Pelan B. Wak nak cerita pelan yang Wak ambik untuk satu family iaitu Pelan A di mana caruman untuk seorang dewasa baru RM6 dan untuk pasangan pun sama jugak. Anak bawah 12 tahun RM1.50 jee... Umur 12 – 18 bayarannya RM3.00 dan umur 18 ke atas sama RM6.00. Jumlah yang perlu Wak bayar setiap bulan (potongan BPA) ialah sebanyak RM18.00 sahaja.

Manfaat paling tinggi adalah kematian dan hilang upaya disebabkan kemalangan yang melibatkan pengangkutan awam iaitu RM 220,000.00. Bagi mati kemalangan atau hilang upaya akibat apa2 sebab selain yang dinyatakan di atas dapatlah dalam RM110,000.00.

Apa yang Wak nak korang pikir sikit tentang kepentingan PA untuk kita dan family adalah... Andainya terjadi kemalangan kepada kita... saper nak jaga anak2 kita??? Bayangkan kita dan pasangan meninggal serentak dalam kemalangan.... tinggal anak kita, sape nak pelihara??? Emak bapak.. Adik beradik... Sedara terdekat... Persoalannya bersediakah meraka menerima bebanan yang kita tinggalkan??? Bagaimana pendidikan mereka? Makan minum? Pakaian? Dll.

Cubalah fikirkan sejenak persoalan2 yang Wak timbulkan kat atas... Lihat sekeliling kita. Jangan jauh2 laa... Tengok Upin dan Ipin kan... Emak bapak budak tu meninggal xsiden. Opah dia bela kat kampong... Dah jadi bantut budak dua tu.. Rambutpun tak mau tumbuh.. Tak cukup zat kot! Cam tula kalau terjadi pada kita....

Persoalannya.... BERSEDIAKAH KITA?????????????????????????

So apa lagi... Hubungilah Wak untuk maklumat lanjut tentang Pelan Perlindungan Kemalangan CUEPACS. Masuk jangan tak masuk! Kita tak mintak terjadi pada kita ... tapi pepatah orang2 lama ‘Sediakan Payung Sebelum Hujan’.

Untuk maklumat tentang Perlindungan Takaful klik di sini

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails