5.14.2009

TEKNIK MEMOTIVASIKAN ANAK CARA POSITIF

Kali ini Wak nak kongsi tentang teknik-teknik memotivasikan anak cara positif setelah Wak membaca buku tulisan Tengku Asmadi Tengku Mohamad. Selepas Wak membaca buku nii, baru Wak ‘tersedar’… banyak kesilapan yang Wak lakukan dalam mendidik anak-anak terutama bila anak kita semakin membesar..

Ibu bapa adalah acuan pertama yang membentuk akhlak, peribadi, tingkah laku dan pemikiran anak-anak. Bagi anak-anak, erti kasih saying yang mereka maksudkan adalah masa yang ada antara mereka dengan kita. Lebih banyak masa yang diluangkan ibu bapa bersama dengan anak-anak, maka lebih erat kasih sayang yang terjalin di antara mereka.

Yang penting, kita perlu usahakan bagi menjadikan anak-anak kita cemerlang. Oleh sebab itu, ibu bapa perlu ada ilmu keibubapaan bagi memotivasikan mereka. Tanpa ilmu keibubapaan, ibu bapa mungkin melakukan kesilapan apabila berkomunikasi dan bertindak balas pada anak-anak mereka.

Ibu bapa perlu mengetahui pelbagai pendekatan keibubapaan supaya mampu menjadi pendidik, pembimbing, kaunselor, motivator, pemimpin dan malah menjadi hero kepada anak-anak. Adalah mustahil menjadi ibu bapa yang sempurna tetapi tidak mustahil berusaha ke arah kesempurnaan itu.

Anak-anak yang cemerlang bukannya lahir daripada ibu bapa yang cemerlang sebaliknya mereka lahir daripada ibu bapa yang perihatin mengenai aspek kecemerlangan.
Wak rasa korang kena beli buku ni.. Tak rugi bro.. Baru RM 15.00 jee. Tapi banyak faedah dan pengajaran yang Wak perolehi dari buku ini. Satu perkara yang Wak dapat terapkan ialah Wak dah membina satu permainan bersama anak-anak (Irham & Irfan)…. Main badminton bersama, membina minat yang sama macam Wak juga..

O.k lah nampaknya setakat ni dulu yang dapat Wak kongsikan dengan korang semua. Untuk mendapatkan tip-tip dan panduan bagi mendidik anak cara positif dan praktikal, belilah buku ni.. Wak promosi free je nii.. Tak dapat komisyenpun.. Apapun terima kasih banyak dan ucapan syabas kepada penulis dan penerbit buku nii… Wassalam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails