8.13.2009

PPSMI : Perlukah Kami Berdemo Lagi..

Pak Samad usul demo anti-PPSMI....

Datuk A Samad Said akan mengutarakan cadangan berdemonstrasi sekali lagi bagi mendesak pemansuhan serta-merta dasar Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dalam satu mesyuarat Gabungan Mansuhkan PPSMI (GMP) hujung minggu ini.

Mesyuarat ini diadakan ekoran perkembangan baru PPSMI yang pada mulanya dikatakan akan dimansuhkan pada 2012, nampaknya mula ditarik-tarik (dilengahkan) ke 2014, atas alasan untuk menghabiskan apa yang telah dimulakan.

Wak pun rasa kecewa dengan perkembangan terbaru ini. Terlalu lama masa yang diambil untuk memansuhkan PPSMI sepenuhnya. Entahlah, apa yang dapat dipelajari walaupun diajar dalam dwibahasa. Yang nyatanya, anak-anak menjadi mangsa dengan sukatan pelajaran yang makin rendah mutunya demi memenuhi ego mereka.

Dalam isu PPSMI Menteri Pelajaran yang juga Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin mengakui sendiri semasa di Perth baru-baru ini dengan mengatakan 3 juta pelajar Melayu menjadi korban dasar PPSMI.

Soalnya mengapa Muhyiddin dan pemimpin-pemimpin Umno menyokong dasar 'membunuh' bangsa yang diperkenalkan oleh Tun Mahathir Mohamad sewaktu beliau menjadi Perdana Menteri dahulu?

Muhyiddin hanya membuka pekung Umno. Sekaligus beliau memberitahu rakyat bahawa betapa bodohnya pemimpin-pemimpin Umno yang menyokong dasar PPSMI secara membuta tuli, demi kepentingan politik Umno, walaupun dasar itu menindas bangsanya sendiri?

Dan dalam isu PPSMI sekali lagi pihak kerajaan masih bermain tarik tali terhadap gesaan rakyat supaya dasar yang merugikan bangsa Melayu itu dimansuhkan.

Apa yang jelas, PPSMI yang diumumkan bakal dimansuhkan mulai 2012, sebenarnya "bukan memansuhkan terus PPSMI tetapi menangguhkan PPSMI".

Persoalannya Adakah perlu sekali lagi rakyat turun berdemontrasi???? Sebagaimana kata-kata A. Samad Said "Demonstrasi jalan raya perlu diadakan sekali lagi tanda komitmen seluruh rakyat membantah PPSMI dan mendesak kerajaan segera memansuhkannya".

"Setiap perkara yang tidak dapat diselesaikan di dalam Dewan Rakyat perlu diadakan demonstrasi dan demonstrasi itu halal," A Samad dilaporkan berkata dalam satu wawancara.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails