8.07.2009

H1N1 : Korban Meningkat Keangka 14

Dua lagi kematian akibat selesema babi...

Dua lagi kematian membabitkan wabak selesema babi atau influenza A(H1N1) dilaporkan menjadikan angka korban akibat pandemik itu meningkat kepada 14 orang di seluruh negara.

Korban ke-13 kanak-kanak enam tahun

Kematian ke-13 itu melibatkan seorang kanak-kanak lelaki berusia enam tahun di Pahang yang telah mengalami gejala demam, sakit tekak dan selesema pada 24 Julai lalu.

Kanak-kanak itu telah mendapat rawatan di klinik swasta. Dia kemudian mengadu mengalami sesak nafas dan dimasukkan ke Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan pada 31 Julai.

kanak-kanak itu kemudiannya disahkan menghidap H1N1 pada 2 Ogos lalu dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital tersebut sehari selepas itu. Bagaimanapun, dia disahkan meninggal dunia pada jam 12.45 tengah hari semalam.


Korban ke-14 seorang pesara 57 tahun

Sementara kes kematian ke-14 pula melibatkan seorang pesara lelaki berusia 57 tahun yang menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Lelaki berkenaan telah dimasukkan ke ICU Hospital Putrajaya kelmarin setelah mengalami demam, batuk dan sesak nafas. Lelaki itu yang kemudiannya disahkan dijangkiti H1N1 bagaimanapun disahkan meninggal dunia semalam akibat jangkitan itu.

Jumlah terkumpul kes H1N1 sehingga kini adalah sebanyak 1,492 dengan 14 kes kematian sehingga setakat ini.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails