8.15.2009

Badminton : Kempunan Pada Kejohanan Dunia

Rasa kecewa dengan kekalahan Datuk LCW...

JAGUH badminton negara, Datuk Lee Chong Wei terus kempunan untuk meraih kejuaraan pertama pada Kejohanan Dunia tahun ini.

Semalam, Chong Wei yang diletakkan sebagai pilihan pertama, kecundang di tangan pemain Indonesia, Sony Dwi Kuncoro pada pusingan suku akhir kejohanan yang diadakan di Hyderabad, India itu.

Chong Wei yang mempunyai rekod terbaik meraih pingat gangsa pada Kejohanan Dunia 2005 di Anaheim, Amerika Syarikat, tewas 16-21, 21-14, 12-21 dalam permainan yang mengambil masa sejam.

Ini merupakan kali kedua Sony menjadi penghalang Chong Wei pada Kejohanan Dunia selepas pemain pilihan keenam itu turut mengecewakannya pada pusingan ketiga edisi 2007 yang diadakan di Kuala Lumpur.

Hyderabad juga mungkin bukan gelanggang yang bertuah buat Chong Wei apabila pemain berusia 27 tahun itu tersingkir seawal pusingan pertama Terbuka India di gelang- gang yang sama, Mac lepas.

Kekecewaan skuad negara bagaimanapun ditebus oleh dua beregu lelaki utama negara, Koo Kien Keat-Tan Boon Heong serta Mohd. Fairuzizuan Mohd. Tazari-Mohd. Zakry Abdul Latif yang mara ke pusingan separuh akhir.

Kedua-dua beregu negara itu bagaimanapun terpaksa bekerja keras sebelum menewaskan lawan masing-masing dalam permainan rubber set.

Kien Keat-Boon Heong yang diletakkan sebagai pilihan kedua, menewaskan beregu Amerika Syarikat, Howard Bach-Tony Gunawan 22-20 13-21 21-17 manakala Fairuzi- zuan-Zakry yang tewas pada set pertama, bangkit untuk menundukkan beregu Korea, Cho Gun Woo-Yoo Yeon Seong 17-21, 21-12, 21-14.

Peluang Malaysia untuk meraih kejuaraan pertama pada Kejohanan Dunia juga agak cerah sekiranya Kien Keat-Boon Heong serta Fairuzizuan-Zakry berjaya menewaskan lawan masing-masing pada pusingan separuh akhir, sekali gus bertemu di aksi final.

Kien Keat-Boon Heong yang juga juara Seluruh England 2007, akan menentang beregu pilihan keempat, Jung Jae Sung-Lee Yong Dae selepas beregu Korea Selatan itu terlebih dahulu menewaskan Guo Zhendong-Xu Chen dari China 21-17, 28-26.

Fairuzizuan-Zakry juga bakal berdepan saingan sengit apabila dijadual menentang beregu handalan China, Cai Yun- Fu Haifeng yang menundukkan satu lagi beregu Korea Selatan, Han Sang Hoon-Shin Baek Choel 21-16. 21-18.

1 comment:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails