8.06.2009

H1N1 : Kanak-kanak Mudah Dijangkiti

Bekalkan anak-anak vitamin C...

Perasaan sedih bila sekarang ini kematian akibat H1N1 ramai melibatkan kanan-kanak. Nampaknya kanak-kanak mudah terdedah dengan virus ini dan mereka mempunyai antibodi yang lemah berbanding orang dewasa bagi mengatasi serangan virus yang masih tiada penawarnya.

Baru-baru ini orang rumah Wak ada mendengar ceramah H1N1 di sekolah. Doktor yang memberikan ceramah memberi saranan kepada ibu bapa supaya memberikan makanan tambahan kepada anak-anak yang berasaskan vitamin C. Ia dapat membantu untuk menambah daya tahan dari serangan penyakit terutama virus H1N1.

Dalam keadaan persekitaran yang tidak menentu ini, ibu bapa perlu sensitiv dan terpaksa bekorban demi kesihatan anak-anak. Nak tak nak kita kena keluarkan bajet khas bagi membelikan anak-anak makanan vitamin C. Carilah dikedai-kedai farmasi yang banyak menjual makanan tambahan berasaskan vitamin C. (Wak sekarang ini bagi anak-anak Jus Manggis).

Jadikan peristiwa adik Amir Ikram sebagai pengajaran bagi kita sebagai ibu bapa. Kanak-kanak didapati tidak menunjukkan simtom apabila dijangkiti virus H1N1. Semoga keluarganya tabah dalam menghadapi ujian yang amat getir ini.


Amir Akram cuma demam satu malam...

JASIN - Walaupun tanggapan umum bahawa demam akibat jangkitan selesema babi atau H1N1 mungkin berlanjutan beberapa hari, bagi seorang budak berusia 12 tahun, Amir Akram (gambar), dia hanya sakit untuk semalaman sahaja sebelum menghembuskan nafas terakhir.

Sebelum disahkan meninggal dunia di Hospital Melaka akibat wabak maut itu pada Isnin lalu, Akram bersama keluarganya menghadiri satu majlis kenduri kahwin di Gemencheh, Negeri Sembilan pada hari Ahad.

Bapanya, Nor Azman Aziz, 41, berkata, pada waktu itu arwah kelihatan cergas seperti biasa sebelum suhu badannya meningkat pada sebelah malam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails